Deel 1

Een weekje vakantie, was het idee. Samen met Hans een beetje genieten van de zon (hopen dat ie schijnt in oktober), een nieuwe omgeving om te ontdekken, een andere cultuur en lekker eten en drinken. We gingen naar Sicilië. Leuk! Niet te veel regelen van tevoren. Go with the flow en daar kijken waar we zin in hebben. Blijkt achteraf dat we én geluierd, maar toch zeker ook behoorlijk wat gewandeld hebben, want dat kan er. Heerlijk was het.

Niet te veel regelen, go with the flow.

Easy Terra

We hadden vooraf natuurlijk wel wát geregeld: drie boekjes over Sicilië gekocht: het E-book Sicilië complete rondreis, de reisgids ANWB extra Sicilië, en de Rothar wandelgids Sicilië (links onderaan dit blog), een vliegticket om er te komen en een huurauto om er rond te rijden. Over dat laatste heb ik trouwens een goede tip. Ik gebruik de website Easy Terra, omdat deze site alle verhuurders van auto’s vergelijkt, zodat je overzicht hebt en gemakkelijk de beste deal eruit kunt pikken. Het werkt super gemakkelijk. Vul je luchthaven in, je aankomstdatum en inleverdatum, druk op zoeken en je krijgt een prachtig overzicht van alle autoverhuuraanbieders met hun prijzen en hun aanbiedingen. Dat is makkelijk kiezen en je weet zeker dat je geen aanbieding hebt gemist. Ik heb er hele goede ervaringen mee.

En nog een tip: kies voor een kleine auto op Sicilië. De wegen in de stadjes zijn smal, er wordt bizar geparkeerd waardoor het wringen is om er langs te komen en veel ruimte om zelf te parkeren is er niet. Ik snap nu waarom de Fiatjes 500 daar zo populair zijn.

Taormina

Via Booking.com had ik een hotel voor de eerste 3 nachten gereserveerd. Zonder me het echt bewust te zijn had ik een hotel geboekt met een van de mooiste uitzichten op Sicilië. We keken van ons balkon recht uit op Isola Bella, de parel van de Ionische Zee. Helemaal top.

Uitzicht vanaf het hotelbalkon. Isola Bella. Taormina.

De Etna

Ik had voor Taormina gekozen omdat we vandaaruit gemakkelijk de Etna op zouden kunnen, een echte wens van Hans en mij. Om veel regeltijd te besparen had ik via Tripadvisor.nl een trekking over de Etna in een kleine groep met een gids geregeld. Ik had me daar erg op verheugd.

Het liep allemaal anders dan gedacht. Al op Schiphol werd ik gebeld met de mededeling dat de voorgestelde trekking niet door zou kunnen gaan vanwege het weer en dat het voorstel was om met een andere groep op een ander tijdstip mee te gaan. Oké dan.

Dat betekende dat we op onze eerste vakantiedag verontrustend vroeg bij het ontbijt zaten. We werden door de gids met een busje opgehaald, waar onze wandelgenoten van die dag, al in zaten. Een groepje van 2 echtparen uit Minneapolis en een echtpaar uit New York. Allemaal van middelbare leeftijd. Zo op het eerste gezicht geen echte avontuurlijke outdoor types, meer de gemiddelde Amerikaanse toerist. Aangekomen bij het hoofdkwartier bleek dat de organisatie daar ook wel op bedacht was. Ze hadden kasten vol met wandelschoenen en warme kleding om uit te delen. De zomerschoentjes werden door de Amerikanen vervangen door echte wandelschoenen, meerdere fleecetruien en jassen gingen over elkaar aan en daar gingen we, op weg naar een lavagrot.

Helmen op en op weg naar een lavagrot.
Door het bos naar de grot.
Lavagrot Etna Sicilie
lavagrot Etna Sicilie

De omgeving was prachtig, de gids had veel interessants te vertellen maar ik begon me wel wat zorgen te maken over het wandelgehalte van deze trip. Ik had me echt verheugd op een trekking van meerdere uren over de Etna maar nu zag ik dat één van de dames niet eens zonder hulp de grot kon afdalen.  “I’m a citygirl”, riep ze en ik zag dat ze bij het minste of geringste buiten adem was. Ik ging het maar eens vragen bij de gids. Nee, rekening houdend met het weer en met de groep zou het vandaag rustig aan gaan. Daar kon ik het mee doen.

Wandelen onderaan de Etna
Heftst op de Etna.

Na de grot reden we verder naar een van de natuurpaden van ‘Parco dell’Etna’. Daar een betoverende wandeling gemaakt op de flanken van de Etna, waar zijkraters te vinden zijn. Super spectaculair om te zien wat de lava teweeg kan brengen. Ja, het waaide. Ja, het was koud. Maar het was ook super interessant en ik genoot van het ruige vulkanische landschap. Ik had hier echt veel langer willen lopen om het liefst zo dicht mogelijk bij echte vulkanische activiteit te komen.

De Etna, Sicilie
Wandelen op de Etna
Uitleg van de gids over de Etna
Wandelen over de Etna
Wandelvrouw. Bregje wandelt over de Etna
Blik over de Etna

We sloten de excursie af met een verlate lunch met Siciliaanse rode wijn en dessertwijn. Toen bleek dat het groepje van de 2 echtparen wel heel gezellig gezelschap was. Al met al was het een erg leuk tripje, maar niet wat ik er vooraf van verwacht had.

Had ik het vooraf geweten dan was ik met een privé-gids op stap gegaan en had ik geprobeerd zo dicht mogelijk onder de top te komen en had ik vulkanische activiteit real life van dichtbij willen zien.

Isola Bella

Isola Bella lonkte. Na ons Etna-tripje hadden we nog energie genoeg om het eiland Isola Bella te bezoeken. Eerst moesten we een stukje wandelen over de openbare weg, want van voetpaden hebben de Sicilianen niet erg gehoord. Levensgevaarlijk, met hoe ze er rijden. Je bent je leven niet zeker, wandelend aan de kant van de weg. Daarna een flinke trap af naar beneden. We genieten er nog na van de laatste zonnestralen van die dag en besluiten morgen een stranddagje te hebben.

Isola Bella strandview

Op het strand

Zo gezegd zo gedaan, we hebben een heerlijk dagje op een strandstoel met een prachtig uitzicht, bij een strandpaviljoen die ook een heerlijke keuken blijkt te hebben. We zwemmen in de zee en genieten van de ontspanning. Hans leest wat in de meegebrachte reisgidsen en ik duik helemaal onder in het nieuwste Millenniumboek. Halverwege de middag begint het toch weer te kriebelen, we gaan de oude stad Taormina bezoeken. Van de kust loopt een kabelbaan naar de hoger gelegen stad. Een belevenis op zich.

Toarmina

Het E-book dat ik heb gedownload op mijn tablet blijkt een echte vondst. Het is een vakantiegids over Sicilië die een rondreis van 10 dagen beschrijft. Van elke stad waar overnacht wordt staat een kaartje van de stad met daarop een wandeling uitgetekend langs de hoogtepunten. De beschrijving brengt je op de hoogte van alle wetenswaardigheden. Helemaal goed. Zo komt het dat we Taormina eerst rechtstreeks naar het oude theater lopen. Het staat hoog op de rotsen en is goed bewaard gebleven. Het geeft een magnifiek uitzicht over de kustlijn en we zien de Etna prominent op de achtergrond.

Taormina openlucht theater
View van Taormina Grieks Theater
Sicilie Taormina theater

Terwijl de zon achter de Etna schuift, lopen wij aan de hand van de E-gids een prachtige stadswandeling en dineren we daarna in een geweldig visrestaurant in een van de smalle straatjes waar de restaurants hun idyllische terrasjes hebben.

Practige balkons in Taormina
Palazzo Corvaja in Taormina
Taormina Sicilië

Op weg naar Milazzo

Dat we geen echte vulkanische activiteit op de Etna hebben gezien steekt. We lezen in de ANWB-gids over Stromboli, een vulkaaneiland in de Eolische Zee: “U kunt uw klok er haast op gelijk zetten: elke 20 minuten spuit gloeiend hete lava bulderend en rokend als een fontein de lucht in.” We besluiten om te gaan kijken. De stad Milazzo is daarom onze volgende bestemming, want daar vertrekken de boten naar Stromboli.

Alcantara kloof groot

Op weg naar Milazzo doen we de Alcantara kloof aan. Een soort van ‘must-see’, en inderdaad, het is er prachtig. Een aardbeving heeft ooit een dikke plak lava in tweeën gesplitst. Door het constant stromen van water is het basalt mooi afgesleten en opgepoetst en zijn er grillige vormen ontstaan. Het is wel een ‘Keukenhof’ geworden. Enorme parkeerplaatsen markeren de ingang. Boven de kloof is een botanische tuin aangelegd met plastic krokodillen en bewegende olifanten. Je kunt met de lift de kloof afdalen en je bent nergens alleen. Voor een mooie foto moet je op je beurt wachten voor het beste plekje, zelfs in oktober. Hoe zou het hier in de drukke maanden zijn?

Het is er wel prachtig.

Alcantara kloof klein

Wij hebben in de Rother wandelgids Sicilië de wandeling ‘Door de kleine kloof van Alcantara’ uitgezocht. Het is behoorlijk lastig om het startpunt te vinden maar dat lukt uiteindelijk toch. De wandeling begint super mooi. We kunnen over de basaltrotsen bij de rivier de Alcantara komen en zien een sfeervolle brug over het riviertje. De wandeling is volgens het boekje 13,6 km en duurt 3,5 uur. Dat is ambitieus, we zullen stevig door moeten lopen. We willen niet te laat in Milazzo aankomen. Maar het moet kunnen.

Al snel gaat het mis. De beschrijving klopt volgens ons niet met de huidige situatie en we moeten improviseren. We proberen aan de hand van de kaart te lopen maar dat lukt niet helemaal. GPS zou nu echt handig zijn geweest. Als we pas na anderhalf uur de Byzantijnse kerk vinden, besluiten we om terug te gaan. Het wordt te laat. Jammer, want het is er erg mooi.

Alcantara klein wandeling Sicilië
sein spoorwegovergang
Alcantara klein wandeling
flavicon wandelvrouw

Cliffhanger:

Hoe het verder gaat met deze vakantie en of we echt lava zien, kun je lezen in deel 2 van: Vakantie op Sicilië, neem je wandelschoenen maar mee.

Coming soon.

Gids Sicilië complete rondreis
Dit blog bevat affiliate links en een gesponsord bericht.