Nee hé, niet nu al weer Woensdag Weegdag. De afgelopen drie weken waren zo relaxed; ik hoefde van mijzelf niet na te denken over of iets wel of niet calorierijk was. Ik nam kerstdiners en oliebollen, Moskovisch gebak, kerstkransjes, chocolade, Franse kaasjes en wijn. Het werd van kwaad tot erger. Ineens sloop er ook weer in dat ik ’s avonds met een zak chips op de bank lag te binge kijken en gister bakte ik voor de lunch nog een dubbel eitje met ham en kaas terwijl ik de hele dag niet had bewogen vanwege rugklachten. Het was heerlijk allemaal. Heerlijk.  Ik besloot om vanochtend niet op de weegschaal te gaan staan. Ik weet wel hoe laat het is.

Dat betekent niet dat ik mijn kop in het zand ga steken. Dat kan ook niet want dan weeg ik over 2 maanden over de 80 kilo. Ik moet er niet aan denken. Zo zwaar was ik volgens mij aan het einde van mijn tweelingzwangerschap en geloof me, toen was ik enorm. Ik hou zo erg van lekker eten, vooral van dingetjes proeven (ik stop alles in mijn mond wat langs komt) en ik heb altijd trek, dat ik mijzelf echt moet beheersen anders ben ik in no time obees.

Minder eten

Wat ga ik dan wel doen? Eigenlijk simpel. Ik stop met koek, snoep, chips en andere rotzooi en ga voor gezond en matig. Veel groente, minder vlees, voorzichtig met de koolhydraten maar wel gewoon met het gezin mee en lekker leven. De kan met water komt weer op het aanrecht en zo zorg ik er voor dat ik weer 2 liter water per dag extra ga drinken.  En vooral, ’s avonds in plaats van drop, een lekkere wandeling na het eten.

Meer bewegen

Want dat moet natuurlijk ook gebeuren; bewegen. Nu was ik met de wandel-strike al aardig bezig. 1287 Kilometer in een half jaar is best een afstand. In 2016 ga ik het anders aanpakken. Ik ga weer starten met spierversterkende oefeningen voor mijn hele lijf. Dat heb ik helemaal laten lopen in de tweede helft van 2015 en nu zit ik met rugpijn. En als ik straks met de rugzak op meerdaagse tochten ga maken zal ik toch echt mijn spierkorset sterk moeten hebben. Bijkomend voordeel is dat spieren extra calorieën verbranden. Ik heb een aantal wandeltochten gepland staan waaronder de strand6daagse. Daar heb ik ontzettend veel zin in. Maar nu speel ik met de gedachte om ook de Nijmeegse vierdaagse te gaan lopen. Het probleem is alleen dat die in de week vóór de stand6daagse gehouden wordt. De vraag is of ik 2 dagen na de vierdaagse al de zesdaagse kan gaan lopen. Heeft iemand daar ervaring mee of kan mij adviseren? Ik heb zelf natuurlijk al bedacht dat als ik het beide doe, dat ik vooraf ontzettend hard zal moeten trainen om sneller te kunnen herstellen. Dat is een mooie stok achter de deur (en excuus) om heerlijk veel te lopen. Als ik me opgeef voor de Nijmeegse vierdaagse zal ik dat samen met Anja bij de Via4daagse doen. Dat is een organisatie die debutanten begeleidt naar hun eerste vierdaagse. Dat vind ik een enorm voordeel en een grote stimulans. Zij helpen met trainingsschema’s, bijeenkomsten en online adviezen. Dan moet het goed komen.

Geenklerenkopen2016.nl

Naast minder eten en meer bewegen heb ik nog een stok achter de deur. In 2015 bedachten Sally en ik dat we geen nieuwe kleren meer mochten kopen om te verdoezelen dat we niet meer in onze oude kleren pasten. Afvallen, en onze eigen kledingkast zou zich weer ontsluiten, dat was het plan. We noemden het geenklerenkopen2015.nl. De uitzondering die we maakten was voor ondergoed, sokken, schoenen en sportkleding. Je begrijpt dat ik regelmatig een fotootje naar Sally stuurde van een leuk kledingstuk met de vraag of het sportkleding was. Al met al heeft dit plan aardig wat geld bespaard maar het doel is nog niet gehaald. Vandaar dat we besloten hebben niet op te geven en de actie te verlengen naar 2016. Misschien ook iets voor jou, geenklerenkopen2016.nl?