Terug gaan naar waar je al geweest bent, dat is nu niet bepaald mijn ding. Er is zoveel te zien en te beleven in de wereld, zonde als je terug gaat naar dezelfde plek. Maar IJsland is voor mij een ander verhaal. Ik zal je vertellen waarom.

Zomer 2014 was ik in IJsland met man en twee tienerzoons. We maakten een rondreis met een gehuurde auto over ringweg 1 (Hringvegur), een weg die om het hele eiland voert. We stopten bij vooraf besproken overnachtingsplekken. Lekker simpel. We hoefden niets meer te regelen, alleen nog maar te ervaren. We kregen van de reisorganisatie, die het voor ons uitstippelde, een prachtig boekwerk mee met dingen die we onderweg konden zien, beleven en doen.  We hadden niets voorbereid en leefden bij de dag. Heerlijk. Wat een geweldig, bizar, prachtig, intrigerend en bijzonder land.

Reykjavik

We startten onze reis in Reykjavik. Een leuk klein hotelletje (niet onder de bedden kijken, zooo vies) midden in de stad. Genoten van een uitgebreide stadswandeling. De Hallgrímskirkja, de grote kerk bezocht. Het  beroemde lekkerste ijs van Reykjavik gegeten.  Bijzondere etalages bekeken. Helemaal onder de indruk van de enorme winkels die het super mooie outdoor kledingmerk 66° North verkopen; voor een mooie damesparka tel je zo 1000 euro neer. Het National Museum gezien, heerlijk uit eten geweest. Kortom alles gedaan wat je in een stad doet. En toen op pad.

Rondreis IJsland

Wat een gaaf land. Ik raakte niet uitgekeken. Wat een bizarre natuur. Beelden van de natuur, zoals ik ze niet eerder gezien had. Adembenemend mooi en wat een verscheidenheid aan indrukwekkende landschappen en natuurverschijnselen: sluimerende vulkanen, kokende modderpotjes, zwarte explosiekraters, geelbruine rhyolietheuvels, afbrokkelende gletsjers, gifgroene mostapijten over velden met stenen zover als je kunt kijken, het lavastrand, watervallen in alle soorten en maten, steil uit zee oprijzende vogelkliffen,  dampende lavavelden, immense basaltblokken, de fjordenkust, grindvulkanen, warme meertjes. Te veel om op te noemen.

Heb jij plannen om naar IJsland te gaan? Dit zijnde 10 bezienswaardigheden in IJsland die je niet mag missen.

IJsland

Lange wandeling

Aangekomen in het natuurpark Skaftafell besloten we om een lange wandeling te maken. Eindelijk kreeg ik ze mee. We kozen het pad de berg op. Mijn ene zoon weigerde zich te kleden op wat voor weersomstandigheden dan ook. Zoals altijd liep hij op afgetrapte gympies met een laaghangende broek met het kruis tussen de knieën en een Adidasvestje aan. We gingen de berg op. Lastig. Er zit onvoldoende ruimte in zo’n broek met laaghangend kruis om forse klimstappen omhoog te maken en het was echt behoorlijk klimmen.  “Is dit nu vakantie?” riep hij al na een kwartiertje. Ik vond het een geweldige wandeling. Boven op de berg uitgekomen was het uitzicht magnifiek. Vanaf grote hoogte keken we op de wal van een gletsjer. Daar heerlijk in het zonnetje liggen uitrusten. Naar beneden was zo mogelijk nog mooier. Een woest riviertje maakte een prachtige waterval. Ik vond het spectaculair mooi.

Zoonlief had het toch anders ervaren; bij elke volgende keer dat we auto uitgingen werd gevraagd hoe ver we van plan waren om te gaan lopen.  Echte hele lange wandelingen hebben we niet meer gemaakt.

SNP Natuurreizen verzorgt een heel aantal actieve vakantiereizen naar IJsland. Van lichte wandelvakanties incl. rondreis met overnachtingen in hotels tot rugzaktrektochten langs berghutten.

IJsland compilatie

Hoogtepunten IJsland

Alle bekende hoogtepunten hebben we wel gezien en gedaan. We maakten een onvergetelijke tocht op IJslandse paarden en gingen onder de grond om rond te kijken in een grottenstelsel. Natuurlijk bezochten we Gysir, de beroemde geiser, we zwommen in de Blue Lagoon en gingen met een snelle motorboot op zoek naar walvissen. We zagen een zeehondenkolonie en waren onder de indruk van  het beroemde gletsjermeer Jökulsárlón, waarin ijsbergen in de meest wonderlijke vormen ronddrijven en je de kracht van het water ervaart.  Kortom het was een onvergetelijke reis.  Veel gezien en gedaan en ik wil terug.

IJsland meren en grottenIJsland 20144

Terug naar IJsland

Ik wil terug naar IJsland omdat ik tijdens onze reis met een schuin oog keek naar diegenen die met rugzak op vertrokken voor een meerdaagse tocht het binnenland in. Wat had ik dat graag gedaan. Helemaal ondergedompeld worden in het natuurgeweld van IJsland. Één met de elementen.

IJsland 2014

Laugavegur trail

Op Internet kijk ik naar wat er allemaal mogelijk is. Prachtige groepswandelingen worden aangeboden. Ik watertand bij beschrijvingen van de Laugavegur trektocht, ook wel de Hot Springs Route genoemd. Hoewel ze zeggen dat die  nu best druk is geworden, zou ik hem zo graag willen doen. Vier dagen door dat woeste en veelzijdige landschap. De Laugavegur route loopt precies over de plek waar de twee tektonische platen elkaar raken, wat zorgt voor prachtige vulkanische activiteit zoals stoombronnen en kokende modderkuilen.  De tocht moet adembenemend zijn. Het voert langs een afwisselend landschap met ondermeer  sneeuwvelden, grotten, kloven en watervallen. Het is geen walk-in-the-park. Deze toch wel inspannende wandeling gaat ook door riviertjes heen die niet zijn overbrugd en over een pas. De meeste mensen lopen van het noorden naar het zuiden omdat afdalen makkelijker gaat dan stijgen. Er zijn onderweg meerdere hutten waar je kunt overnachten. Die moeten vooraf wel besproken worden. Maar ga je op de bonnefooi, dan kun je ook je tentje naast de hutten neerzetten. Wildkamperen mag op andere plekken niet. Het nadeel van een tent is wel dat je die moet meesjouwen.

De tocht is 55 kilometer lang. Ga je van Noord naar Zuid dan start je in de Landmannalaugar, wat bekent staat als een betoverend natuurfenomeen: warme rode , bruine en gele tinten kleuren de bergen in het binnenland van IJsland. Het zicht moet adembenemend zijn. De route loopt verder naar Porsmork.

Fimmvorduhals Trail

Vanuit Postmork kun je een tweede route starten; de Fimmvorduhals Trail. Deze tweedaagse route leidt je tussen de ijskappen van de Myrdalsjökull en de Eyafjallajökull door en eindigt in Skogar.

De Laugavegur route is open van half juli tot september.

IJsland

Het juiste tijdstip

Het juiste tijdstip kiezen voor een IJsland reis is nog wel een dingetje. Wij waren er in juli en waren er getuige van dat het niet meer donker werd. Dat is toch een gekke gewaarwording. Het is de warmste tijd van het jaar. Jammer is dan wel dat de kans op het Noorderlicht nihil is, terwijl dat wel behoorlijk hoog op mijn verlanglijstje staat.

Het weer was in juli ook gewoon frisjes. Minimaal een fleecevest aan maar vaker ook gewoon een winterjack. En toch konden we soms gewoon even in een T-shirt lopen. Het was heel vaak mistig en we hebben onze portie regen ook wel gehad. Maar zoals een IJslands spreekwoord zegt: Staat het weer op IJsland je niet aan, wacht dan 5 minuten. En dat is helemaal waar; het weer verandert waar je bij staat. Dat maakt het hiken wel een uitdaging. Een goede uitrustig is een must. Absoluut nodig zijn warme kleding, goede regenkleding, een stevige tent, isolerende slaapmat, warme slaapzak en goede schoenen.