Wandelen in Portugal

Olá!

Denk ik aan Portugal, dan denk ik aan Camino Portugués. Daar heb ik heel wat voetstappen liggen. Het fijnste van Portugal vind ik de mensen. Zo lief en behulpzaam. Over het algemeen spreken ze ook prima Engels. Alleen maar goede ervaringen mee. Dat maakt het een geweldig land om in je eentje rond te wandelen.

wandelen in Portugal

Hoofdstad Lissabon

Laat je inspireren.

Dag 7: Van Labruja naar Valença

'Because in the end, you won't remember the time you spent working in the office or mowing your lawn. Climb that goddamn mountain.'       Jack Kerouac Datum:  9-2-2020 Afstand volgens de gids:  26 km Afstand afgelegd: 28,5 km Het weer:  Het miezert het grootste deel van de dag. Erg storend is het niet. Warmer dan 12 graden is het niet geworden. 's Middags begint het ook wat te waaien, [...]

9 februari 2020|Categorieën: Wandelvrouw is Onderweg|Label: , , , |

Dag 6: Van Lugar do Corgo tot Labruja

Na regen komt zonneschijn Datum:  8-2-2020 Afstand volgens de gids:  22 km Afstand afgelegd volgens mijn horloge: 25,5 km Het weer:  Rond het middaguur was het 15 graden. We liepen steeds in de zon. Aan de horizon rondom, waren dikke wolken te zien. De regen kwam ’s nachts met bakken uit de hemel. Misschien maakte het wel extra indruk omdat het [...]

8 februari 2020|Categorieën: Wandelvrouw is Onderweg|Label: , , , |

Dag 5: Van Barcelos naar Lugar do Corgo

Datum:  7-2-2020 Afstand volgens de gids:  20 km Afstand afgelegd volgens horloge: 25,5 km Het weer:  Bewolkt, 15 graden. Enkele druppels onderweg. Vandaag een lekker dagje. Het is maar 20 km volgens de gids naar Casa da Fernanda. Deze Albergue is me aangeraden door Petra, die me mailde vlak voordat ik weg ging. Het gekke is dat Pelgrim John, die ik in [...]

Dag 4: van São Pedro de Rates naar Barcelos

Ik móet natuurlijk helemaal niets. Datum:  6-2-2020 Afstand volgens de gids:  17 km Het weer:  Lekker zonnetje, blauwe hemel met hier en daar een wit wolkje. Het is vandaag wel 18 graden geweest. Uurtje wandelen, half uurtje zitten, uurtje wandelen en dan weer zitten. Ik bedenk het als ik net onderweg ben. Vandaag ga ik maar een klein stukje. Ik wil [...]

6 februari 2020|Categorieën: Wandelvrouw is Onderweg|Label: , , , |

Dag 3: Labruge tot São Pedro de Rates

Voeten, voeten, voeten Datum:  5-2-2020 Afstand volgens de gids:  23,3 km Afstand afgelegd volgens de stappenteller: 28 km Het weer:  Zonnig, met wind en max 16 graden Dit wordt een raar blog. Ik kan alleen maar denken via mijn voeten en dan gaat het ook alleen maar over mijn voeten. De voeten zijn allesbepalend. Mijn hele denken gaat over mijn voeten. [...]

Dag 2: Van Porto naar Labruge

Hoezo blaren? Ik heb nooit blaren. Datum:  4-2-2020 Afstand afgelegd volgens de gids:  24 km Het weer:  Bewolkt, 15 graden, weinig wind. Vier jaar lang heb ik geen blaar gehad. Ik heb goed ingelopen schoenen, wat heet, ik heb mijn oude vertrouwde Berghen schoenen aan waarin ik nog nooit problemen mee heb gehad. Hoe kan het, hoe kan het, dat nu [...]

5 februari 2020|Categorieën: Wandelvrouw is Onderweg|Label: , , , |

Dag 1: Van Enkhuizen naar Porto

De Camino Portugués gaat nu echt beginnen  Datum:  3-2-2020 Afstand afgelegd: Een heleboel: per voet, per trein, vliegtuig en metro. Het weer:  Het is in Porto om 19.00 uur nog 20 graden. Het is zo ver Het is zo goed om dingen gewoon te doen. Agenda pakken, tijd blokken, reis regelen. Niet uitstellen, gewoon in de steigers zetten, anders komt [...]

3 februari 2020|Categorieën: Wandelvrouw is Onderweg|Label: , , , |

Ponta de São Lourenco maanlandschap wandeling Madeira

"And Now for Something Completely Different." De wandeling over Ponta de São Lourenco is uniek op Madeira. Na de prachtige levadawandelingen door het Laurisilva Forest, de beklimming van de hoogste toppen van Madeira betreden we nu het maanlandschap van de Ponta de São Lourenco, het meest oostelijk gelegen deel van Madeira. Dit is een totaal ander landschap dan wat we eerder gezien hebben. Dit is kaal en woest, [...]

Wandelen op Madeira met hoogtevrees een goed idee?

Wandelen op Madeira is een fantastische ervaring. Steeds meer wandelaars trekken die kant op om te genieten van de prachtige wandelingen en indrukwekkende vergezichten. Het steeds wisselende landschap en de uitstekend aangegeven wandelroutes zorgen er voor dat Madeira een echt wandeleiland is. De enorme hoogteverschillen op het eiland maken de wandelingen echt spectaculair en geven waanzinnig mooie views. Er is echter wel een keerzijde: als je hoogtevrees hebt, [...]

14 januari 2020|Categorieën: Wandel inspiratie|Label: , , , , |

Must do: de hoogste bergen van Madeira beklimmen

Vandaag, 9 oktober 2019, heb ik de beklimming van de Pico Ruivo (1862 m) en de Pico do Arieiro (1818 m) op het programma staan. Dat zijn de hoogste en de derde hoogste berg van Madeira. Ik ben samen met journaliste Willy van de Riet in Madeira, op uitnodiging van Visit Madeira. Die heeft een aantal topwandelingen voor ons uitgezocht, waaronder deze. Het programma ligt vast. Dat is [...]