Dag 2, verslag van de Camino Portugues

Van Matosinhos naar Vila do Conde

29-11-2016

Het weer: 17 graden, zonnetje, bijna geen wind. Hier en daar een wolkje. Ongekend mooi weer voor de tijd van het jaar, vertelde iemand.

Afstand: 22 km
Gelopen: 35.079 stappen = ongeveer 25 km

Opstaan

De wekker om ging om 8 uur. Een kort nachtje. Het was laat geworden, dat blog wilde er maar niet in. Alles ging nog een beetje onhandig. Het is ook niet echt makkelijk om te bloggen op je telefoon. Op enig moment was ik zelfs alle tekst kwijt. Ik zal niet herhalen wat ik toen deed, maar het was niet echt heel ZEN of pelgrimachtig (hoe dat er ook uit mag zien.) Gelukkig vond ik het weer ergens terug.
De wekker dus om 8 uur gezet, want waarom haasten? Het was niet alleen een kort, maar ook een onrustig nachtje geweest. Ergens in het gebouw ging steeds een ‘piep’ af en sinds ik ooit oproepbaar was met een semafoon ben ik zeer gevoelig voor piepjes. Zelfs van de magnetron krijg ik al een adrenalinestoot. Dus nu kwam ik steeds maar niet aan een diepe slaap toe. Ik werd steeds weer wakker gepiept.

Toen ik eindelijk wakker werd van mijn eigen wekker leek het nog wel donker buiten. Ik sloeg er niet zoveel acht op. Om negen uur stond ik buiten. Dacht ik. Ik was in een enorme tijdverwarring terecht gekomen. Heb je even? Ik probeer het uit te leggen: Ik heb mijn stappenteller omgedaan voor deze trip en daar zit ook een horlogefunctie op. Dus die gebruik ik nu. Normaal gebruik ik mijn telefoon als horloge maar ik zag dat die niet automatisch een uur terug ging, omdat het in Portugal 1 uur vroeger is dan in Nederland. Ik had nog niets in de instellingen veranderd, ik deed gewoon de tijd min 1 uur. Dus toen ik de wekker zette deed ik dat ook. Helemaal fout. Ik liep dus niet om negen uur het hotel uit, het was acht uur. Mijn stappenteller stond nog op zomertijd dus de verwarring was compleet; die gaf 10 uur aan.
Ik ontdekte hoe het zat toen ik voor het station Sao Bento stond. Ik dacht eerst dat de klok op het gebouw stuk was. Hoe eigenwijs kun je zijn. Het was inderdaad tien over 8. Goedemorgen Porto.

Station Sao Bento Porto
Station Sao Bento

Met de bus
Op aanraden van velen wilde ik buiten Porto starten met wandelen. Door de drukke stad lopen zou vervelend en gevaarlijk zijn. Ik wilde beginnen bij Matosinhos Mercado. Daar is een metrohalte en er ging ook een rechtstreekse bus naar toe, vertelde de VVV-man, die ik er naar vroeg. Natuurlijk koos ik voor de bus. Ik zou daarmee meteen een mooie sightseeing tour door Porto krijgen.
Bus lijn 500 stopt voor het station Sao Bento. Een dubbeldekker! Het kaartje dat ik bij chauffeur kocht kostte 1 euro 85. Ik zou waar voor mijn geld krijgen. Een geweldige route van ruim een half uur langs het water, met inderdaad wel wat lastige stukjes om te lopen, maar het kan wel heel goed.

Rio Douro, Porto
Met de dubbeldekker langs de Rio Douro

Als je er wel voor kiest om vanaf de Kathedraal te beginnen en je vindt lopen tot Vila do Conde wat te lang voor de eerste dag (34 km) kun je ook overnachten in Vila Chä. Daar is een Albergue die niet in de pelgrimsguide van Brierley staat.

Ontbijt onderweg
Bij Matosinhos ging ik de brug over en zocht ik de weg naar de zee. Maar niet voordat ik een tussenstop nam; een grote koffie, een hartig pasteitje, gratis wifi en een toilet voor 1 euro 20.

Bom caminho
Snel vond ik het strand. Ik liep over een grote boulevard. Een man met een rugtas om wenste me in het voorbij lopen ‘bom caminho’! Ik schrok er bijna van. Ongeveer tegelijkertijd zag ik de eerste gele pijl die mij de weg wees. Ik was écht op weg naar Santiago de Compostela. Ik was nu een pelgrim. Ik pakte mijn Sint Jacopsschelp uit mijn tas en maakte hem vast aan mijn rugzak. Omni va.

Camino Portugues

Boardwalk
Aan het einde van de boulevard startte een houten wandelpad. In 6 talen werd me een goede camino toegewenst. Niet in het Nederlands overigens. 😀

Bom caminho
Ik loop alleen maar te genieten. De zee is prachtig. Flinke golven, er wordt zelfs hier en daar gesurft. De zon schijnt, er is nagenoeg geen wind en de temperatuur loopt nog flink op. Foto’s zeggen vast meer dan mijn woorden:

Boardwalks camino Portugues
Bijna de hele route gaat over de houten boardwalks.

Camino Portugues

20161129_220858

20161129_221014

20161129_130151

20161129_220757

20161129_221216

20161129_221310

Strand wandelen
Ook nog een stukje over het strand geprobeerd, maar dat was geen succes.

Vila do Conde
Halverwege de middag komt ik aan in Vila do Conde. Een schattig kustplaatsje. Grote dikke gele pijlen wijzen mij naar de Albergue Santa Clara, een modern gebouw. Het is een voorziening van de kerk en de gemeente samen, begrijp ik van het aardige meisje dat mij incheckt.
De Albergue is super. Ze staan nog in geen enkele guide omdat ze pas bestaan. Alles is net nieuw. Goeie douches, een was- en droogautomaat, een keuken en gemeenschappelijke ruimte. Alles top voor elkaar. Wel wat sfeerloos en dat wordt niet beter als blijkt dat ik vandaag de enige pelgrim zal zijn….

Albergue Santa Clara

Slapen:
ALBERGUE SANTA CLARA
Rua 5 de Outubro, 221 – Vila do Conde
€7.50 per nacht
Eten:
Op de hoek langs van de Albergue is een prima restaurantje. Het heet Saura Cool. Ze serveren een prima pelgrims menu voor €5.

wandelvrouw

Wil je meteen over morgen lezen: Klik hier

Of bij de eerste dag van mijn reis en aankomst in Porto lezen:  Klik hier

Dit blog heb ik gemaakt op mijn telefoon. spelfouten en rare opmaak kunnen gemakkelijk gebeuren. Stoor je er maar niet aan.