De route van vandaag gaat vooral door verstedelijkt gebied. We wandelen etappe 6 van Durgerdam naar Amsterdam Zuidoost. Ik ben echt heel benieuwd. Toch lastig voor zo’n lange afstandspad als het Trekvogelpad, om een goede route te verzinnen door of langs de grote steden als Amsterdam. Vandaag loopt Edith met mij mee. Zij kent het hier goed. Ze had hier een vrijer in de buurt en wandelde vaak door Durgerdam. Ook wandelde ze vaker langs het IJ met wandelgroepen. Voor mij is het allemaal nieuw.

Afgelopen nacht sliep ik in mijn trekkerstentje op camping De Badhoeve. De dag beginnen aan de waterkant met een kopje koffie en een soort van meergranen koekje waar op de verpakking ‘Ontbijt’ staat is heerlijk. Dit zijn de waardevolle momenten. De zon is net op en ik heb heel veel tijd voordat het de afgesproken tijd is waarop Edith en ik vertrekken. Fijn om in de langzame versnelling te staan en bewust te genieten van het moment.

Camping de Badhoeve

Blind date

Edith en ik kennen elkaar niet. Ze mailde mij dat ze graag eens mee wilde lopen en dat kwam nu goed uit. Zij houdt vakantie en rijdt met haar camper door Nederland om hier en daar te wandelen en ik kon goed iets plannen omdat ik 3 dagen achter elkaar loop. We hebben elkaar gister voor het eerst ontmoet omdat zij haar camper ook op camping De Badhoeve heeft neergezet. Ik heb gister bij haar gegeten en samen met mijn wandelmaatje van die dag Edwin, hebben we gedrieën nog iets gedronken.

Etappe 6 Trekvogelpad

Voor 9 uur sta ik klaar op de parkeerplaats van de camping waar Edith haar camper zal neerzetten, om die aan het einde van de dag weer op te halen om verder te trekken. Even na negenen komt ze aan en parkeert haar camper.  We vertrekken.

Dijk naar Durgerdam
De dijk richting Durgerdam van camping de Badhoeve.

Durgerdam

Het belooft een mooie dag te worden. Mijn humeur is opperbest als we over de dijk richting Durgerdam lopen. Edith is een gezellige prater en we blijken veel raakpunten te hebben, al was het maar omdat we uit dezelfde stad komen. Durgerdam is prachtig!

Durgerdam uitkijken over water

Durgerdam Trekvogelpad etappe 6

Durgerdam bank met stokrozen

Wat een toffe plek. Even via de dienst Huurportaal checken of er hier een accommodatie te huur staat.

Nieuwe route

We volgen de rood-witte strepen die rijkelijk aanwezig zijn. Ineens zien we een bordje ‘nieuwe route’ die rood-wit gemarkeerd is. Ik pak mijn GPS erbij. Die geeft hem niet aan. Dat kan natuurlijk kloppen als het een nieuwe route is. Het pad ziet er leuk uit, dus we besluiten om het te proberen. Tussen hoge begroeiing lopen we een soort natuurgebied in. Als we bij een brug komen en de route buigt af naar rechts, terug naar Durgerdam, voelen we wel aan dat dit niet goed is. We keren terug. Later zie ik in de Nivon-gids dat het inderdaad een alternatieve route is, maar dat we hem de verkeerde kant opliepen. We hadden in Durgerdam moeten beginnen.

Trekvogelpad etappe 6 route Durgerdam

Trekvogelpad route Durgerdam

Buiten-IJ

We wandelen langs het Buiten-IJ en steken bij Schellingwoude de Oranjesluizen over. Ik kijk mijn ogen uit. Wat is het bijzonder om hier te lopen. We lopen langs het water, midden in een grote stad, maar toch is het rustig, veel ruimte voor wandelaars en we komen langs allerlei verborgen plekjes. Wat zie je toch veel als je wandelt.

Diemen-Noord

Het wordt zelfs een beetje saai als we heel lang langs het Amsterdam Rijnkanaal wandelen. Die dijk is bijna wel 3 km lang. Gelukkig is het heel gezellig om met Edith te lopen en praten we die drie km zo vol.

Diemen

Overdiemen

Dan weer een betoverend straatje met mooie huizen en vervallen perceeltjes aan het water, waar ik zo een tiny house op zou willen zetten.

Diermerbos

We wandelen onder de A1 door en komen in het Diemerbos. Het is nog een piepjong bos (1993 aangeplant), maar je waant je er midden in de natuur in plaats van midden tussen de snelwegen.

House of Bird

Als we ‘House of Bird’ passeren besluiten Edith en ik dat we hier even stoppen voor een koffie en een thee. Wat een toepasselijke naam als je het Trekvogelpad loopt.

Met Edith voor House of Bird.

bijlmerbos Trekvogelpad etappe 6

Bijlmerbos

Na het Diemerbos komt het Bijlmerbos en als we de A9 passeren komen we in het Gaasperpark. Het is één lange groene route. In het Gaasperpark is een camping waar Edwin, mijn wandelgezelschap van gisteren, nu zijn tentje heeft opgezet. Hij is bezig om het Trekvogelpad in één keer achtereen te lopen. Edith bedenkt dat ze bij hem op bezoek wil. Ik moet helaas naar huis omdat ik ’s avonds een afspraak heb en kan niet mee. Ik zet Edith af bij de Gaasper camping en wandel zelf door naar het Metrostation Gaasperplas om naar huis te reizen.

Metrostation Gaasperplas

De volgende dag hoor ik dat Edith haar camper ook naar de Gaasper Camping heeft gereden en samen met Edwin etappe 7 van het Trekvogelpad is gaan lopen. Ik voel me net een koppelaarster. 😊 Waar een blind date al niet toe leidt.

Trekvogelpad Etappe 6 in vogelvlucht

• Route: Durgerdam – Gaasperpark

• Lengte: 18,3 km

• Datum gelopen: 2 september 2021

• Landschap: Dijk, Markermeer, dorpje, IJ, havengebied, bruggen, kanaal, viaducten, bos, park, stad.

• Horeca: Er is verbazingwekkend weinig horeca onderweg. Als je wat ziet, moet je het pakken. In ieder geval heb je House of Bird in het Diemerbos. Een leuke plek om te zitten en het officiële proeflokaal van Bird Brewery, maar dat terzijde.

• Overnachten: Ik kon deze etappe niet op de route blijven omdat ik naar huis moest, maar anders had ik zeker op de Gaasper camping overnacht.  Die ligt zo mooi op de route, aan het einde van etappe 6. Gaasper camping, Loosdrechtdreef 7, 1108 AZ Amsterdam

• Bijzonderheden: Anders dan de eerdere etappes loopt deze route door verstedelijkt gebied.

• Beoordeling: Zo bijzonder dat de routemakers zo’n groen en waterrijk traject hebben uitgestippeld. Ik vond het heel bijzonder. Ik kwam op plekken in Amsterdam waar ik nooit geweest ben. Een route waar ik nog vaker aan terug zal denken en die ik graag nog een keer loop.

Ik geef etappe 6 van het Trekvogelpad een 7,5.

flavicon wandelvrouw

Wil je ook het Trekvogelpad lopen? Dan zijn dit nuttige linken:

gids trekvogelpad

De wandelgids bestel je bij Nivon, BOL.com, Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig of bij de plaatselijke boekhandel bij jou in de buurt. Let op dat je de nieuwste gids besteld. Editie mei 2022, die met 1 meisje op de voorzijde.