Er even helemaal tussenuit met z’n tweetjes. Hoe kan dat beter dan met een tweedaagse met een overnachting in een leuk hotel, heerlijk uit eten op een bijzondere locatie en overdag wandelen en nieuwe plekken ontdekken? Ik laat je in dit blog zien dat een tripje naar Voorne-Putten dat allemaal heeft. Samen met Hans ging ik voor twee dagen naar Brielle, Rockanje en Oostvoorne. Laat je inspireren met onze ervaringen en tips.

Mini-break Voorne-Putten voelt als een hele week vakantie

Voorne-Putten is het dubbeleiland eiland dat vlak onder Rotterdam ligt. Je denkt dan misschien meteen aan industrie en havens, maar niets is minder waar. Het is juist een hele knusse omgeving met dijken en kreken, historische stadjes, lieflijke dorpjes, duin- en bosnatuurgebieden en brede stranden. Een geweldige plek om te fietsen en te wandelen. Voorne-Putten wordt ook wel het wandeleiland genoemd.

Op weg naar Voorne-Putten

Op een donderdagochtend in september stappen we in de auto om naar Voorne-Putten te rijden. Vanuit onze woonplaats Enkhuizen ligt het niet helemaal naast de deur, maar het is juist heerlijk om even die afstand te nemen.

Wandelen op Voorne-Putten
We starten onze mini-break in Brielle.

Brielle

Rond een uur of tien komen we aan in Brielle. We kregen de tip om zeker dit stadje te bezoeken. Thuis had ik wat voorwerk gedaan. Ik zocht naar een stadswandeling waar ik ook wat van de rijke historie zou meekrijgen. Ik koos voor de podwalk, behorend bij het programma ‘Het verhaal van Nederland’. Een goede keus.

Brielle is de stad die we ook kennen als Den Briel. Die naam komt in menig liedje voor. Op 1 april 1572 bevrijdden de watergeuzen Brielle als eerste stad van Nederland van de Spanjaarden. Hier werd geschiedenis geschreven. Die geschiedenis vind je overal in de stad terug.

Podwalk Brielle

Ik had de app nog op mijn telefoon staan van de podwalk in Hoorn. (Je kunt hem downloaden in de App Store of Play Store.) Het startpunt van de podwalk is het parkeerterrein op de Westdam. De app brengt ons er naar toe. Daar doen we ieder een oortje in en starten de app.

Wandelen op Voorne-Putten
Als we de poort doorlopen, start de podwalk.
Podwandeling Brielle
De podwalk Brielle volg je via de app van het Verhaal van Nederland.

Super om zo door de stad te lopen. De app vertelt ons het verhaal van de watergeuzen, Willem van Oranje en de start van de 80-jarige oorlog. Ik vind het leuk dat we stilstaan bij panden en kerken en andere bijzondere plekken en dat er uitleg wordt gegeven bij wat we zien in de vorm van een geschiedenisverhaal. Dat is echt machtig interessant.

Tegelijkertijd zie ik ook wat een geweldig mooi en levendig stadje Brielle is. De vesting rond de stad is nog helemaal intact, er staan geweldig mooie huizen, we wandelen langs knusse pleinen en gezellige haventjes en de sfeer is heerlijk relaxed. Een van de tips die kreeg was om bij de Koffiemeid te gaan lunchen. Onze podwalk brengt ons er langs, dat is toevallig.  Het ziet er geweldig uit, helaas zit het terras helemaal vol en zijn er ook al tafels gereserveerd. Dat gaat dus over. Maar ik geef de tip door aan jou.

Wandelen in Brielle

Brielle

Wandelen op Voorne-Putten - Brielle

Als we de hele stad rond zijn geweest komen we weer bij de stadspoort uit. We hebben echt trek gekregen en besluiten meteen door te gaan naar het hotel in Rockanje waar we vannacht slapen. Dan kunnen we alvast inchecken en in de bijbehorende brasserie lunchen, voordat we aan onze middagwandeling beginnen.

Badhotel Rockanje & Brasserie Lodgers

Het is een kwartiertje rijden van Brielle naar Rockanje. We komen aan bij Badhotel Rockanje, dat aan de rand van Rockanje ligt en dicht bij het strand. We kunnen ons helemaal voorstellen dat dit een perfecte plek is om zomervakantie te vieren. Het lijkt wel op een hotel langs de Middellandse zee, zo met het blauwe zwembad in het midden.

Badhotel Rockanje & Brasserie Lodgers ligt verscholen tussen de duinen en het bos van Rockanje, op 400 meter van het strand. Een perfecte locatie om vanuit te wandelen, het strand op te gaan of te fietsen naar bijvoorbeeld Rotterdam, dat op 30 fietsminuten afstand ligt. Het hotel heeft een buitenbad, wat natuurlijk top in de zomer is. Ik verheug me meer op de haard in onze kamer. Dat past meer bij de herfst.

Badhotel Rockanje
Badhotel Rockanje.

We zoeken een plekje op het terras en in het nazomerzonnetje bestellen we een heerlijke lunch bij brasserie Lodgers. Dit is vakantie!

Wandelen op Voorne-Putten

Als we te lang zitten gaat het kriebelen. We willen graag wat meer van de omgeving zien. Badhotel Rockanje ligt aan de rand van Voornes Duin. Daar loopt de wandelroute Duinen & Valleien. Deze 13,1 km lange knooppuntenroute heb ik thuis al ingeladen op mijn telefoon. Met de app Komoot kan ik dan via de spraaknavigatie gemakkelijk wandelen. Maar je kan natuurlijk ook gewoon de knooppunten noteren.

Op het eiland Voorne-putten is een uitgebreid wandelknooppuntennetwerk aanwezig. Met 375 kilometer aan wandelknooppunten kun je zelf je route uitstippelen of één van de themawandelingen nalopen die al voor je bedacht zijn. Ze vindt ze op de website van OpVoornePutten. Alle themaroutes zijn ook voorzien van een GPX-track.

Wandelen in oostvoorn-Putten wandelkaart

Wandelroute Duinen & Valleien

Vanuit het hotel zitten we zo op de route. We wandelen door duin en bos. Het is leuk wandelen, soms door het mulle zand, en dan weer over smalle paadjes tussen struiken en hoge begroeiing door. Bij het duinmeer Brede Water stoppen we even om bij het uitzichtpunt te kijken of we wat bijzondere vogels kunnen spotten.

Van de duinen komen we in een bos terecht. Dit is een waterbos. We kunnen zien dat het hier vaak vochtig is. Nu, door de extreme droogte van afgelopen tijd, is het aardig opgedroogd, maar ze zeggen dat het in de winter soms een hele uitdaging is om hier te wandelen omdat het dan onder water staat.

Wandelen op Voornes Duin

Wandelen op Voorne-Putten Voornes Duinen

Voornes Duin

Brede Water uitzichtspunt
Door een gat in de stalen wand uitkijken over het Brede Water.

Bezoekerscentrum Tenellaplas

De wandelroute loopt langs het bezoekerscentrum Tenellaplas. Natuurlijk nemen we daar even een kijkje. We leren van alles over de flora en fauna van dit gebied en over de ontstaansgeschiedenis van Voornes Duinen.. Ik vind vooral de opgezette dieren leuk, die uit alle hoeken en gaten komen.

Aan de overzijde van het bezoekerscentrum ligt het terras van restaurant paviljoen de Meidoorn. Een perfect plekje om op tweederde van de wandeling even wat te drinken.

restaurant paviljoen de Meidoorn
Even wat drinken bij restaurant paviljoen de Meidoorn.
Duinen & Valleien
De wandelroute Duinen & Valleien is een knooppuntenroute.

We maken de wandeling af, die ons slingerend door bos en langs vakantieparken terug brengt naar Badhotel Rockanje.

Paviljoen de Duinrand

’s Avonds hebben we een afspraak om bij Paviljoen de Duinrand te gaan eten. Dit restaurant ligt in Oostvoorne aan de rand van het Oostvoornse Meer. Wat een bijzondere locatie! Nadat we de auto geparkeerd hebben, lopen we even het strand op. Aan de overkant van het water zien we de havenbedrijvigheid van Rotterdam. Aan deze kant is het rustig en idyllisch. De zon gaat al bijna onder en de avondschemering maakt er een romantische setting van.

Srand van het Oostvoornse Meer
Paviljoen de Duinrand ligt aan de rand van het Oostvoornse Meer.

Met dat gevoel stappen we het restaurant binnen en krijgen een heerlijk plekje in een hoekzitje toegewezen. De kaart ziet er toegankelijk uit en, het mag gezegd worden, de prijzen zijn zeer schappelijk. We kiezen beiden voor een tom kha kai als voorgerecht. Zonder dollen de lekkerste die ik ooit gegeten hebt, misschien wel omdat het zo lekker pittig was.

Als hoofdgerecht kozen we voor de Chef’s Special. Hans met vis en ik met vlees. Fijn om echte seizoensproducten te eten. Je ziet en proeft dat het met liefde bereid is.

Ook een complimentje voor de bediening trouwens. Wat een prettige meiden. We voelden ons echt te gast.

Het dessert was ook bijzonder. Zo had ik het nog nooit gezien. De nagerechtjes zijn klein van portie, ongeveer een derde van een normaal nagerecht. Daarom kan je er verschillende kiezen. Of slechts eentje, als je minder trek hebt, maar toch van het lekkers wilt proeven. Wat een verschrikkelijk leuk concept.

We sloten af met koffie en dankten de mensen van Paviljoen de Duinrand voor een heerlijke avond.

Reataurant Paviljoen de Duinrand

Nog een afzakkertje

Terug in Badhotel Rockanje zagen we de gezelligheid in de brasserie. We keken elkaar aan. Zullen we? Ja natuurlijk.

Tweede dag mini-break Voorne-Putten

Onze tweede dag op Voorne-Putten begint met een heerlijk ontbijt. Vandaag willen we de andere kant op wandelen en meer zien van het land dat de sporen van de strijd tegen de zee draagt. De wandelroute Kreken & Meanderen leek ons heel geschikt. Gisteren kozen we voor strand, duinen en bos, vandaag wordt het een landschap van polders, kreken, dijken en rivieren.

De wandelroute Kreken & Meanderen is 17,3 km lang en loopt in een wijde boog om Rockanje heen. Thuis heb ik de knooppunten genoteerd en voor de zekerheid ook maar even de GPX gedownload.

Op de website OpvoornePutten vind je een geweldige voorraad informatie over wat er allemaal te zien en te beleven is op het eiland Voorne-Putten. Voor de wandelaar is het een eldorado. Maar liefst 375 km wandelplezier over het uitgebreide wandelknooppuntennetwerk. Je kan zelf op ontdekkingstocht gaan of een van de vele uitgewerkte wandelroutes volgen, zoals wij dat doen. Leuke themawandelingen, mooi uitgewerkt en je weet waar je aan toe bent. Met kilometers, looptijd en GPXbestanden.

Wandelroute Kreken & Meanderen

Ook deze route kunnen we goed vanuit het hotel maken. Dat is praktisch, want dan kan je de auto gewoon op de gratis parkeerplaats laten staan. Ik had verwacht vrij snel het open land in te gaan, maar dat is niet zo. Het eerste deel gaat langs de rand van Rockanje, op de grens van waar de duinen beginnen. Ik ben onder de indruk van de kapitale villa’s die hier staan. Veel kijkplezier. Aan de stalletjes met pompoenen kunnen we zien dat de herfst gaat beginnen.

pompoenen

We gaan we de Voorner Duinen in, ook hier weer een waterbos. Door het bos komen we bij het Quackjeswater. Een prachtig duinmeer waar lepelaars en zilverreigers broeden. Mensen die we onderweg tegenkomen vertellen dat het meer veel kleiner is dan normaal, vanwege de droogte.  Zij hebben fotoapparatuur en verrekijkers bij zich en komen hier vaak. Het ijsvogeltje vliegt hier ook rond en ze denken goede kans te maken die vandaag hier te zien. Dat zou ik ook wel willen. Maar ik heb niet het geduld, noch de tijd om uren stil te gaan zitten. Dat is echt jammer, want ik heb het ijsvogeltje nog nooit gezien en ik wil het zo graag.

het Quackjeswater
Het Quackjeswater.

Tinte

We gaan nu het open land in. We wandelen over een dijk en via een brug komen we in het Annabos. Als we daar uit komen wordt de wandeling minder spannend. Dat ligt aan mij, ik ben namelijk al snel klaar met polderwegen. Even doorzetten dus, tot we in Tinte aankomen.

Tinte ligt zo halverwege de wandeling. Het is jammer dat De Koffieleut gesloten is. Dat had wel even leuk geweest om in dit museum te kijken en natuurlijk ook een lekker kopje koffie te drinken. In plaats daarvan eten we onze meegebrachte broodjes op de recreatieplaats vlak bij de ingang van Tinte en vervolgen dan onze weg.

Wandelen op Voorne-Putten - Annabos
De dijk af, brug over en het Annabos in.

Wandelen op Voorne-Putten - Tinte

Langs het water

De route wordt nu weer helemaal leuk. We wandelen langs water, steken weilanden over en passeren loopbruggetjes. Dit is een vogeleldorado. Het onverhard wandelen is heerlijk.

Wandelen op Voorne-Putten - Kreken & Meanderen

Molen Rockanje

Als we in de buurt van Rockanje komen, begint de bebouwing weer. We nemen nog even een stukje van de buitenkant van Rockanje mee, wandelen langs de molen en navigeren dan terug naar het hotel. Heerlijk gewandeld!

Pluktuin Oostvoorne

Nu is het tijd om aan het onderdeel van mijn tweedaagse te beginnen waar ik ontzettend naar uitgekeken heb. Op weg naar huis stoppen we bij de Pluktuin Oostvoorne. Ook hier weer een zee van pompoenen. We worden super leuk ontvangen en zoeken een plekje in de glazen kas voor een kopje koffie met iets lekkers.

Wat een supermooi insectenhotel.

Dan krijg ik een snoeischaar en een plukmand en loop ik de grote tuin in om bloemen te plukken. Ik ga helemaal los. Zonder plan knip ik bloemen die ik mooi vind. Het is een feest. Er zijn nog best veel bloemen, hoewel het seizoen een beetje over raakt. Op de website kan je lezen wanneer ze wel en niet open zijn.

Bij de grote tafel achter op het terrein maak ik er uiteindelijk een boeket van. Ik ben helemaal in mijn sas. Papier er omheen en ik ga naar huis met een prachtig boeket en mooie herinneringen aan de korte mini-break Voorne-Putten.

Pluktuin Oostvoorne

Naschrift:

In september en oktober 2022 geeft Voorne-Putten verschillende contentmakers de kans om het eiland wandelend te ontdekken. Ik mocht het spits afbijten. Ik dank Voorne-putten voor de uitnodiging. Ben je benieuwd naar de andere contentmakers, die andere delen van het eiland gaan bezoeken, kijk dan voor meer info op de website OpVoornePuttten.nl. Je kunt ze volgen via Instagram #VPjouwwandeleiland