Vandaag gaat het dan toch echt beginnen. Een plan wat al zeker twee jaar in mijn hoofd rondspookt, gaat nu eindelijk zijn beslag krijgen. Ik ga het Trekvogelpad lopen. Een écht plan heb ik niet, maar het idee is dat ik zoveel mogelijk van mijn vrije dagen ga besteden aan het wandelen van dit pad. Soms één enkele etappe, maar ook dagen achtereen met volle bepakking en slapen in mijn tentje, of lange weekenden met overnachtingen in B&B’s of bij Vrienden op de Fiets. Het lijkt me leuk om een heel aantal etappes te wandelen met vrienden, vriendinnen of nieuw te ontmoeten mensen. Net wat zich aandient of te plannen valt.

Waarom het Trekvogelpad?

Van een heel aantal LAW’s (Lange Afstand Wandelpaden) heb ik wel één of meerdere etappes gelopen. Ik zocht nu een pad die ik van begin tot einde wilde lopen en ik hoefde niet lang na te denken over welke dat zou moeten zijn. Van doorgewinterde LAW-wandelaars hoorde ik namelijk vaak dat zij het Trekvogelpad het mooiste lange afstandspad van Nederland vinden. Ik moet het natuurlijk gaan meemaken, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. Het Trekvogelpad doorkruist bijna alle voor Nederland zo karakteristieke natuur- en cultuurlandschappen, en het is mede samengesteld door de Vogelbescherming Nederland en doet daarom twintig belangrijke vogelgebieden aan.

Ik ben niet echt goed met vogels. Kan nog net een duif van een mus onderscheiden (dat is wel wat gechargeerd hoor) en vindt het daarom leuk om er iets meer van te leren. Een vogelgids en een verrekijker gaan mee en ik laat me graag inspireren door de wandelgids van het Trekvogelpad, die allerlei extra informatie geeft.

Trekvogelpad route

De route loopt overdwars door Nederland van Bergen aan Zee naar Enschede. Het Trekvogelpad wordt daarom ook wel het Pieterpad overdwars genoemd. Ik vind die route handig, omdat ik de eerste helft dan redelijk dicht bij huis kan maken. Het Trekvogelpad is het langste LAW van Nederland. Dat is ook een voordeel, want als je er geen genoeg van kunt krijgen, weet je dat hij lekker lang duurt.

Mijn voorbereidingen

Oeps. Voorbereiden is niet mijn sterkste kant. Ik ben meer van het improviseren. Maar in dit geval heb ik de wandelgids aangeschaft, de postcodeloterij ‘vogels in Nederland-veldgids’ opgediept, mijn verrekijker uit een doos gevist en de tentstokken van mijn wandeltentje ter reparatie opgestuurd. Als die terug zijn kan ik met mijn tent een aantal etappes achter elkaar lopen. Voor mijn doen is dit goed nagedacht. Ik heb zelfs van de eerste etappe de GPX-file ingeladen in mijn telefoon en ik ben ook al een avondje bezig geweest met een computer en een schriftje om te kijken op welke campings ik zou kunnen overnachten tussen de etappes door. Maar zolang die tentstokken nog niet gerepareerd zijn, is dat nog niet nodig.

Trekvogelpad etappe 1

Vriendin Anja en ik hadden al langer een datum gepland staan waarop we zouden gaan wandelen en ik had nu een mooi voorstel voor een route. Jawel; het Trekvogelpad etappe 1. Anja woont ook in de kop van Noord-Holland, dus dat kwam mooi uit. Ik bedacht een routine waarbij ik mijn auto in Alkmaar zou parkeren, Anja me daar op zou halen en we samen naar Bergen aan Zee zouden rijden. Dat lukte. We konden eindelijk beginnen aan etappe 1.

De start van het Trekvogelpad

Ik wilde toch een soort van officieel momentje maken van de start. Er zou toch wel een bord staan of iets anders wat het begin van het Trekvogelpad zou markeren? Maar we konden het niet vinden. Mijn idee is dat de route hier begint omdat de bus hier bij de rotonde stopt, maar dat het eigenlijke beginpunt is bij het Zeehuis is, dat nu in gebruik is als Nivon-natuurvriendenhuis. De route is namelijk een initiatief van Nivon.

Rotonde Bergen aan Zee - start Trekvogelpad
Dan maar een foto maken bij het beeld op de rotonde.

Koffie

Zo, de kop is eraf. We zijn gestart. We wandelen richting het strand en schuiven zo de eerste de beste strandtent binnen. Eerst koffie.

Strandpaviljoen Zuid
Koffie bij Strandpaviljoen Zuid.

Over het strand

Er staat een enorme wind op het strand, zeker windkracht 6. In sommige delen van Nederland is daarom ook code geel afgegeven. Gelukkig hebben we die wind in de rug. Het betekent wel dat er geen vogels zijn. Geen drieteenstrandlopertjes die voedsel zoeken langs de waterlijn of grote groepen meeuwen die zo leuk opvliegen als je langs komt lopen.

Anja en ik hebben elkaar al lang niet gesproken en er is veel te bepraten. Tot ik me afvraag welke strandopgang we moeten hebben. Ik pak mijn telefoon en check de GPS-route. We zijn dus al veel te ver doorgelopen. Tegen de wind in ploeteren we terug om bij de juiste strandopgang achter de eerste zandduinen te verdwijnen.

Nivon-natuurvriendenhuis

We staan weer in Bergen aan Zee en lopen naar het Nivon-natuurvriendenhuis. Als je van ver komt zou je hier kunnen overnachten. Langs de route van het Trekvogelpad kom ik nog vier keer een Nivon-natuurvriendenhuis tegen. Ik ga zeker proberen om daar een nachtje te logeren.

Hier tegen de gevel van het Zeehuis hangt een prachtig bord van het Trekvogelpad. Zie je wel, dit had het begin van de route moeten zijn. We maken wat foto’s en lopen verder.

Het Zeehuis - Nivon-natuurvriendenhuis

Bord route Trekvogelpad

Noordhollands Duinreservaat

Tot Egmond aan den Hoef zullen we door het Noordhollands Duinreservaat wandelen. We kopen een duinkaartje bij de paal, het gebied moet tenslotte onderhouden worden. Ik hou van dit duingebied. Het wandelt heerlijk en afwisselend, hoewel het geploeter door het losse zand op het laatste gedeelte niet echt favoriet is.

Lange afstand wandelpad Het Trekvogelpad
Hier lopen meerdere LAW’s.
bloeiende heide
De heide staat in bloei in het Noordhollands Duinreservaat.
Noordhollands Duinreservaat
We wandelen over goed begaanbare onverharde paden.
Lekker afwisselend.
Soms is het wat minder gemakkelijk begaanbaar.
Lange afstand wandelpad Het Trekvogelpad
We komen weer in de bewoonde wereld.

Egmond aan den Hoef

We hebben er een dikke twaalf kilometer opzitten als we in Egmond aan den Hoef aankomen. Anja heeft geen lunch meegebracht in haar rugzak, dus we hebben geen keus, 😊 we moeten een restaurantje zoeken. Het eerste de beste restaurant dat we tegenkomen ziet er meteen top uit. Hoewel het terras van restaurant Liberté er aanlokkelijk uitziet, gaan we vanwege de wind binnen zitten, waar we een super lekkere lunch hebben (aanrader!).

restaurant Liberté - Egmond aan den Hoef
Lunchen bij restaurant Liberté.

We wandelen verder langs het Slot van Egmond en dan staan we al heel snel aan de rand van Egmond aan den Hoef en rest ons nog een stuk polder om in Alkmaar te komen.

Slot van Egmond - Egmond aan den Hoef
Het slot van Egmond.

Het zomerdijkje

Ik heb het niet zo op polders en ik heb al eerder vanaf dit punt naar Alkmaar gewandeld en werd daar niet heel vrolijk van. Het grootste gedeelte ging toen langs een drukke weg. Als we nu de rotonde zijn overgestoken, blijkt dat we de andere kant op gaan. Ik ben aangenaam verrast. We wandelen over een rustige weg. Twee zwaluwen vergezellen ons en buitelen over ons heen. Het komt ineens weer bij ons binnen dat we het Trekvogelpad doen en gaan op zoek naar meer vogels. Veel verder dan een paar meerkoeten, eenden, meeuwen en een fuut komen we niet. Later zien we nog een blauwe reiger, die er snel vandoor gaat als we hem willen fotograferen.

polderlandschap Trekvogelpad
Ik probeer de zwaluwen te fotograferen. Rechts zie je een stipje.

De route is prachtig. We wandelen over het Zomerdijkje, klimmen over hekjes, steken sloten over en wandelen langs hoge rietkragen. De onstuimige Hollandse luchten maken het helemaal af. Trouwens wel fijn dat we de wind in onze rug hebben.

Zomerdijkje

polderlandschap met gemaal

Overstap hekje polder Noord-Holland

polderlandschap

Baafjespolder - Trekvogelpad etappe 1

Baafjespolder

Heilooër Bos

We komen uit bij het Heilooër bos. Wat een verrassing. Zo nemen we nog een stukje bos mee. Ik vind de route geniaal, want via een rustig fietspad langs het water, gaan we de ringweg van Alkmaar onderdoor (we eten daar nog een appeltje) en komen zo in De Hout, een parkachtige omgeving waar mijn vroegere werkplek Gevangenis Schutterswei staat. Tegenwoordig is dat het Fallon Hotel. Als je bijzonder wilt logeren, is dat een geweldige plek.

Via een majestueuze bomenlaan lopen we richting het centrum van Alkmaar, waar mijn auto geparkeerd staat.

Het zit erop. De kop is eraf. De eerste etappe is klaar. Ik kan niet wachten tot de volgende.

Trekvogelpad Etappe 1 in vogelvlucht

• Route: Bergen aan Zee – Alkmaar

• Lengte: 22 km

• Datum gelopen: 8 augustus 2021

• Landschap: Zee, strand, duinen, polder, bos, park, stad.

• Horeca: Strandpaviljoen Zuid in Bergen aan Zee, Restaurant Liberté in Egmond aan den Hoef

• Bijzonderheden: De rood-witte markering is uitstekend verzorgd. Compliment!

• Beoordeling: Ik durf niet meteen te hoog te beginnen met mijn cijfer, want er moeten nog zoveel etappes komen, maar dit was een werkelijk prachtige route. De diversiteit in landschappen, een uitstekende keuze van paden, geen druk verkeer.

Ik geef deze eerste etappe een dikke 8

flavicon wandelvrouw

Wil je ook het Trekvogelpad lopen? Dan zijn dit nuttige linken:

gids trekvogelpad
De wandelgids bestel je bij Nivon, BOL.com, Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig of bij de plaatselijke boekhandel bij jou in de buurt.