Je kunt maar geluk hebben en in het voorjaar uitgenodigd worden om een stuk van het South West Coast Path te lopen. Ik nam de uitnodiging met beide handen aan en ging op pad met blogger Ivonne van MyfootprintsNL en vond het helemaal top. Alles zat mee; het weer was prachtig, het gezelschap super en we hadden vast het mooiste deel van het kustpad. Ik geef je een impressie van onze reis. De afzonderlijke wandelingen zijn te lezen en zien in aparte blogs.

Vrijdag, vliegen in een Milka reep

Paspoort mee en daar ging ik weer; op weg naar Schiphol. Na een uitgebreide en langdurige incheckprocedure en paspoortcontrole kwam ik toch nog laat bij de gate aan. Daar vond ik Ivonne. We hadden elkaar 1x eerder vluchtig ontmoet, maar het klikte eigenlijk meteen. Lachen om de paarse 2-propeller-Milka-reep  die ons naar Engeland zou brengen. Even een securitypersoon charteren om een foto te maken.

Flybe, paars vliegtuig

Engels landschap

Ivonne had zich opgeworpen om de chauffeur op onze reis te zijn. Ik vond het allang best, dat links rijden kost vast veel focus en dat is nou niet mijn sterkste punt. Qua autorijden dan… Ik kijk liever naar buiten en dat is hier zeker een goed idee. Terwijl Ivonne zich concentreert op ‘verkeertenom’ schakelen en links rijden, geniet ik van het prachtige Engelse landschap en de échte Engelse huizen en tuinen. Ik waan me op een set van Midsomer Murders en zie straks vast inspector Lewis in zijn auto stappen.

Lyme Regis, Dorset
Typisch Engelse huizen, Beer, Devon
Engels huis

South West Coast Path; Jurassic Coast

Het gedeelte van het South West Coast Path dat voor ons was uitgekozen heet de Jurassic Coast of ook wel de Timeless Coast. Het is het meest oostelijke deel van het kustpad en ligt op de grens van Dorset en Devon. De eerste nacht verbleven we in het plaatsje Lyme Regis, wat een schilderachtig plaatsje bleek, waar van alles te doen is. We maakten ’s avonds nog een flinke wandeling en eindigden in de pub waar we natuurlijk fish & chips  en een Engelse pint bestelden.

Lyme Regis, Dorset, Engeland
etalage, souvenirs, Lyme Regis, Dorset
kerk lyme Regis, Dorset
Lyme Regis, Dorset
Lyme Regis, Jurassic coast

Zaterdag, fossielen zoeken en klimmen naar de Golden Cap

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijtje in B&B Lewesdon, liepen we straat af naar beneden om onze fossielengids Nigel J. Clarke te ontmoeten. Na een entertainend lesje fossielenkunde waarbij de uitgestorven plastic dieren uit de doos kwamen, gingen we op pad. Amazing! Grote fossielen zitten gewoon in de stenen op het strand. Te groot om mee te nemen dus gingen we op zoek naar kleiner spul. Wat leuk! Ook geweldig om te doen met kinderen. Je zag ze overal op het strand ingespannen zoeken. Het was prachtig weer en het was druk, met fossielen zoekers, maar ook met zonaanbidders.

Strand Lyme Regis, Jurassic Coast
Fossiel, ligt zomaar op het strand, Jurassic coast, Engeland

’s Middags ging de jas uit en begonnen we aan de wandeling langs het South West Coast Path naar Golden Cap, de hoogste klif van de zuidwest kust. Een prachtige en pittige klim.

Golden Cap, Sout West Coast Path
Wandelen Golden Cap, Sout West Coast Path
Wandelvrouw Golden Cap, Sout West Coast Path

Aan het einde van de dag reden we naar het plaatsje Beer waar we voor de komende 2 nachten onze intrek namen in Hotel Dolphin, een Engelse herberg, zoals ik me een Engelse herberg voorstel. Misschien kom ik straks inspector Frost nog tegen.

Rode telefooncel, Hotel Dolphin, Beer, Devon
Beer, Devon, Hotel Dolphin

Zondag, moederdag

Het is vandaag moederdag in Engeland. De moeders van dit land hebben het maar getroffen; het weer is zo geweldig mooi. Overal zie je gezinnen gezellig aan de wandel en op terrassen zitten. Oma is mee. Ivonne en ik maken een flinke wandeling  vanaf het plaatsje Beer over Beer Head naar Branscombe Beach en weer terug. Prachtig! We lopen via de undercliffs.  Fors stijgen en dalen. Ook goed voor de conditie. Omdat we er geen genoeg van konden krijgen vervolgden we het South West Coast Path naar Seaton en weer terug.

South West Coast Path
Wandelvrouw South West Coast Path

Maandag, 13 km wandelen en naar huis

De laatste dag alweer. We wilden maximaal gebruik maken van de tijd die we hebben om het South West Coast Path te ontdekken. Daarom vandaag vroeg op pad om vanaf Lyme Regis via de undercliffs te wandelen naar Seaton. Een pittige maar vooral prachtige wandeling van ongeveer 13 km. Lekker doorstappen want we moeten met de bus terug naar onze auto. Dat is op zich al een belevenis; de hoge dubbeldekker door de smalle straatjes. Lunchen en dan op weg naar het vliegveld.

Wandelvrouw, South West Coast Path
South West Coast Path

4 dagen genieten

4 dagen en 3 nachtjes en het gevoel hebben een lange actieve topvakantie te hebben gehad; er even helemaal uit.  Dit stukje van de wereld heeft het plaatje compleet; prachtig landschap, spectaculaire kliffen, sportieve wandelroutes, de pubs, de terrasjes, lekker eten, aardige mensen en het is maar anderhalf uur vliegen en een half uurtje met de auto. Wat let je nog?

exeter Airport
flavicon wandelvrouw

Meer lezen over het South West Coast Path? Kijk dan eens bij de volgende blogs:

SNP natuurreizen heeft een 8daagse wandelvakantie langs het SWCP: South West Coast Path & Scilly Walks