Van Lyme Regis naar Seaton

Het is de laatste dag die Ivonne en ik hebben langs het South West Coast Path. We hebben de afgelopen dagen genoten! Zulke mooie wandelingen gemaakt over dit bijzondere pad. We vliegen aan het eind van de middag weer naar huis. Er staat nog 1 route op ons verlanglijstje; de wandeling over de undercliffs van Lyme Regis naar Seaton. Een wandeling van 11,3 km. Dat moet toch goed te doen zijn in een ochtendje. De gids schrijft dat het een matig inspannende wandeling is van 3,5 uur. Dat gaat zeker lukken. Als we maar om drie uur in de auto richting vliegveld zitten.

Lyme Regis

We nemen afscheid van ons sfeervolle hotel Dolphin in het plaatsje Beer. Alle bagage gaat in de auto en we rijden naar Lyme Regis. Onderweg bedenken we dat we niet helemaal slim bezig zijn, we hadden beter ’s ochtends de bus kunnen nemen en dan teruglopen naar de auto in plaats van eerst lopen en dan de bus terug naar de auto nemen. Dan heb je meer inzicht in hoe lang je nog hebt om te wandelen en kun je pauzes nemen. Nu weten we dat niet omdat we geen idee hebben hoe het zit met de bussen. Maar we zijn al bijna in Lyme Regis als we het bedenken en laten het maar zo. We draaien een parkeerplaats op (Holmbush Carpark) en het blijkt dat we in 1x goed zitten. De borden met de eikel wachten ons al op. Hier begint het ‘footpath to the undercliff & S.W. Coast Path’.  Later op de townguide van Lyme Regis zien we dat het supergoed staat aangegeven. Het is ongeveer 10.00 uur lokale tijd als we onze wandeling starten. Om 10.06 uur zet ik Endomondo aan om de wandeling op te nemen.

townguide Lyme Regis
wegwijzer undercliffs South West Coast Path
kaart Undercliffs National Nature Reserve

Undercliffs

We lopen de laan uit en komen via een draaihek in het natuurgebied Undercliffs National Nature Reserve.  De undercliffs werden gevormd door een serie aardverschuivingen waarbij een deel van de hoge kliffen instortten waardoor er nieuw land kwam tussen de zee en de kliffen. Op dit ‘nieuwe land’ ontstond een uniek ecosysteem, dichte vegetatie en een overvloedige vogelpopulatie.  Het is heel bijzonder om hier te lopen. Het lijkt wel een beetje op een oerwoud. Smalle slingerpaadjes leiden ons door overvloedige vegetatie.

toegangshek tot de undercliffs
Informatiebord Undercliffs National Nature Reserve
Undercliffs National Nature Reserve

Modder

We hebben, denk ik, geluk dat het de laatste tijd vrij droog is geweest. Nu nóg moeten we ons flink door de modder werken. We springen over plassen en proberen zoveel mogelijk de droge stukjes te pakken. Op sommige stukken waar we moeten dalen of klimmen kunnen we ons voorstellen dat het gewoonweg gevaarlijk is als het hier nog natter is. Je zal maar wegglijden….. Het is niet zomaar dat hele stukken met planken zijn geplaveid.

Wandelen over de undercliffs tussen Lyme Regis en Seatown
Modderig wandelpad
het natuurgebied Undercliffs National Nature Reserve

Overweldigende natuur

Voor mij maakt dat de wandeling alleen maar leuker. Ik geniet van het gevoel dat we hier helemaal alleen lopen. Dat is natuurlijk niet waar. Onderweg komen we toch wat andere wandelaars tegen. Maar de natuur is hier zo puur en overweldigend. De zee voelt ver weg. Een enkele keer hebben we een doorkijkje en kunnen we de zee zien. Aan onze rechterhand zien we soms de witte kliffen tussen de bomen door.

Wandelen in het natuurgebied Undercliffs National Nature Reserve
Tussen de bomen door zie je de zee
het natuurgebied Undercliffs National Nature Reserve
witte kliffen

Uitzicht

Bij de Rousdon Cliffs vinden we nog wat oude restanten van een drinkwater pompstation. Op dit mooie plekje is er een prachtig uitzicht over de zee.

Rousdon Cliffs
Ivonne heeft uitzicht. South West Coast Path
Uitzicht South West Coast Path

Matig inspannend

Hoewel de wandelgids dit kwalificeert als een matig inspannende wandeling heb ik af en toe toch het zweet op mijn rug staan. De jas gaat al snel uit; er moet flink trappen gelopen worden.

Bregje op het South West Coast Path. Undercliffs tussen Lyme Regis en Seatown
Ivonne op het South West Coast Path. Undercliffs tussen Lyme regis en Seatown.

Koolzaad

Dan komen we op hoger gelegen gebied. We wandelen weer op de kliffen. De gele brem staat in bloei en dan ineens grenst het natuurlandschap aan velden vol met koolzaad, zo ver als je kijken kunt.

South West Coast Path. Gele Brem
South West Coast Path
Koolzaadvelden in Dorset
close-up koolzaad

Golfbaan

Het landschap verandert en tot onze stomme verbazing lopen we ineens over een golfbaan. Zitten we fout? Welnee, het bord met de eikel wijst ons dwars over de fairway. Onwerkelijk.

een golfbaan midden in het SWCP

Seaton

We lopen langs het clubhuis van de golfbaan en komen zo op de openbare weg naar Seaton. We steken de rivier de Ave over en komen het stadje binnen. Zonder te hoeven zoeken zien we een bushalte. Na wat gepuzzel op de borden blijkt dat de bus naar Lyme Regis net weg is maar dat er binnen het uur nog een gaat. We hebben tijd. Onze wandeling van ruim 12 km heeft ons bijna drie en half uur gekost. Het is nu half 1 en om ons vliegtuig te halen moeten we om 3 uur bij de auto zijn. Dat komt goed.

Rivier de Ave bij Seaton
Bushokje Seaton

Tenslotte

Ik heb genoten van deze wandeling over de undercliffs. Als je het mij vraag: een echte aanrader! Neem rustig je tijd voor deze wandeling. Wij deden er drie en een half uur over en hadden er aardig de sokken in en hielden niet echt een pauze. Onderweg is natuurlijk niets te krijgen, dus een gevulde rugzak is gewenst. Laatste tips: trek waterdichte schoenen aan en neem je wandelstokken mee als het erg nat is.

Wil je meer ideeën  opdoen voor wandelingen langs het South West Coast Path kijk dan eens op de officiële website van het kustpad: www.southwestcoastpath.org.uk/nl