Na maanden van voorbereiding is het dan zover; de Wandelvrouw site is voor iedereen zichtbaar op het internet. Ik vind het ontzettend spannend. Hoe zullen de reacties zijn? Het is toch mijn kindje. In stilte aan gewerkt. Af en toe stukjes laten zien en lezen aan goede vriendinnen. Die vonden het prachtig. Maar ja, daar zijn het goede vriendinnen voor….

Wanneer nou precies het idee van een blog over wandelen ontstond weet ik echt niet. Ik weet nog wel hoe het zaadje van een blog is geplant. Ik had een ontzettend grappige mailwisseling met mijn vriendin Sally. Allerlei onderwerpen werden uitgespit en voorzien van foto’s en puntig commentaar over en weer gestuurd. Jammer dat we niet meer mensen deelgenoot kunnen maken van onze spitsvondigheden, vonden we. We zouden een blog moeten starten.

Leuk bedacht, maar dat werd niks. Allebei druk en technisch inzicht nul. Maar het zaadje was geplant, zoals ik al zei. Tijdens onze wandelingen kwam ik er vaker op terug. Het leek me super leuk om een wandelblog te maken. Immers, er is zoveel te delen rond het wandelen. En er zijn genoeg potentiele lezers zou je denken: 10,5 miljoen mensen in Nederland die wekelijks een wandeling langer dan een uur maken en 1,2 miljoen Nederlanders zijn lange afstandswandelaars en maken wandelingen van meer dan 3 uur. Die cijfers van de nationale wandelmonitor 2015 liegen er niet om. Er wordt wat afgewandeld. Maar ik wilde meer dan schrijven over de zondagochtendwandeling. Eigenlijk vind ik het tijd om wandelen hip en stoer te maken. Weg met het suffe imago. Wandelen naar de top van de Kilimanjaro. Meerdaagse trektochten met volledige bepakking, maar ook de lange wandelpaden in Nederland en de geweldige dagtochten die overal uitgezet worden. Gave wandelgadges en een lans breken voor leukere wandelkleding. Zoveel onderwerpen. Zelfs nu, dit schrijvende, ga ik al weer helemaal los.

Social Media

Dus een wandelblog maken. Maar hoe pak je zoiets aan? Ik ben veel gaan lezen en heb naar andere blogs gekeken. Internet staat vol met hoe je een (succesvol) blog kunt maken. Al snel werd mij duidelijk dat alleen een blog starten kansloos is. Je moet lezers krijgen en die kun je verwerven door een samenspel te creëren tussen Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram, Google+ en vast nog wel een paar anderen. De moed zonk me in de schoenen. Ik, die alleen iets op een computer doe als de afdeling ICT Helpdesk vlak in de buurt is, ga daar een zootje van maken en het zeker niet leuk vinden. Toch begon ik voorzichtig met een eigen Facebook- en Twitteraccount. Welkom in de wereld van de Social Media.

Vormgeving

Dat viel dus qua moeilijkheidsgraad echt alles mee, dat Twitteren en Facebooken. Dus dan toch een blog proberen? De ideeënstroom had ondertussen niet stilgestaan en ik had een aantal domeinnamen vastgelegd en omdat ik ook ideeën had over het starten van een eigen onderneming ging ik op bezoek bij  Valentin Ocheda en sprak met hem over vormgeving en huisstijl. Hij maakte het prachtige wandelvrouwlogo en ging aan de slag met fotomateriaal en kwam met de header voor Facebook. De wandelvrouwhuisstijl was geboren en helemaal top. Dank je Valentin. Ik maakte een aparte Wandelvrouw Facebookpagina en een Wandelvrouw Twitteraccount.

Dat was de start.logo wandelvrouw_01Blog bouwen

Ondertussen had ik helemaal mijn zinnen gezet op het maken van een wandelblog. Ik wilde hem alleen niet zelf in elkaar knutselen. Hoewel op internet honderden uitspraken te vinden zijn van mensen die een WordPress site (want dat moest het worden) maken en dat écht héél eenvoudig vinden, zag ik er als een berg tegenop. Ik wilde dat iemand anders hem zou bouwen en ik wil hem zelf kunnen onderhouden. Bij  NH-websites was ik echt aan het goede adres. Ik had helemaal uitgedacht hoe het er uit moest komen te zien, welke functionaliteiten het moest hebben en had teksten klaar liggen. NH-websites en Valentin hadden goed contact over de vormgeving en ik was meteen blij met de eerste oplevering. Super. Een echte Wandelvrouw site.

Fijnslijpen

Ik volgde een dagdeel een cursus bij Rowan van NH-websites om de website verder zelf te kunnen beheren. Het duizelt dan aan info maar toen ik er mee aan de slag ging viel het allemaal goed te doen. Maar dan de website vullen. Ik wilde uitgebreid verslag doen van de Kilimanjarobeklimming. Honderden foto’s doorspitten, keuzes maken, teksten schrijven, op de blog plaatsen, veel gedoe om de foto’s mooi erop te krijgen en elke keer weer opnieuw iets ontdekken dat toch anders moet of niet naar behoren werkt. Met dank aan Rowan is het allemaal technisch goed gekomen. Gedurende het fijnslijpproces liet ik ook stukken lezen aan vriendinnen. Met name Ingrid had goeie feedback. Zij beheert haar eigen site Blabberopreis.nl en kon putten uit haar eigen ervaringen. Haar allerbeste tip voor mij was: Een blog is een persoonlijk ding, maak het dan ook persoonlijk. Best eng. Maar ik heb besloten all the way te gaan. De rubriek Woensdag Weegdag is hier wel het beste voorbeeld van. Schaamteloos.

En vandaag dus live. Ik vind het zooooooo spannend.            favicon_wandelvrouw-72