Wandelen in de Harz stond al even op mijn lijstje. Tot iemand mij vertelde dat je tegenwoordig de langste wandelhangbrug ter wereld in de Harz kunt vinden. Echt? Ja echt. Dan moet ik daar met voorrang naar toe. Wel eerst wandelen hoor. Drie dagen lang wandelden Hans en ik over de Harzer-Hexen-Stieg, beklommen en passant nog even de Brocken en genoten van de prachtige stadjes Goslar en Quedlinburg. Maar dan als toetje, doen we nog even de brug, voordat we weer naar huis rijden. We worden niet teleurgesteld. Jee, wat is die brug lang. En wat wiebelt hij….

langste wandelhangbrug ter wereld

TITAN RT

Eerst maar even wat feiten. De brug heet TITAN RT. Hij is 483 meter lang en heeft een 458,5 meter lange vrije overspanning en is daarmee de langste wandelhangbrug ter wereld. De Duitsers zelf houden een slag om de arm. Zij noemen het een van de langste bruggen in zijn soort. Je weet het namelijk maar nooit, je zou zomaar morgen alweer de folders moeten herdrukken. De brug is geopend in 2017. Tot die tijd was de Geierlay in de Hunsrück, die ik ook dit jaar bezocht, de langste.
Je vindt de brug in Naturpark Harz/Sachsen-Anhalt De brug loopt over het Rappbodetal en overspant het grootste stuwmeer van Duitsland. Parallel aan de brug loopt de stuwdam met daarover een autoweg en voetgangerspad. Feitelijk heeft de brug dus geen enkele functie, behalve dan dat het spectaculair is om er overheen te lopen.

Titan rt - wandelhangbrug - Rappbodetal - Harz

Daar gaan we

Maar hoe spectaculair is het eigenlijk? Ik stond te trappelen om er overheen te kunnen. Toen we aan kwamen rijden gaf een groot bord aan dat we voor de laatste parkeerplaats voor de brug stonden. Wel even betalen: twee euro voor twee uur. Op de parkeerplaats stond een bord met verschillende wandelroutes naar de brug. Wij kozen voor de kortste. Die loopt dan wel langs de weg. Vervelend en ook wel gevaarlijk omdat allerlei automobilisten hun auto langs de weg proberen te parkeren. Iets verderop was ook nog een klein parkeerplaatsje, maar dat gaf nog meer chaos.

Bord met wandelroutes bij de eerste parkeerplaats

Waterkrachtcentrale

Wel leuk om zo dicht langs de enorme pijpen van de waterkrachtcentrale te lopen en het onderhoudstreintje op neer te zien gaan. Vrij snel kwamen we bij de brug. Wow. Vanaf de damwand heb je een prachtig zicht op de brug en over het enorme stuwmeer, dat prachtig is.

Harz - waterkrachtcentrale - enorme buizen - rappbodetal
Rappbodetal - Harz - stuwmeer
Titan RT - Langste wandelhangbrug - Duitsland - Harz
Wandelvrouw kijkt naar Titan rt - de langste wandelbrug ter wereld

Op de brug

Dan is het eindelijk zo ver. We betalen 6 euro p.p. aan een machine en krijgen een toegangskaartje. Al onze pinpassen en Visakaart deden het trouwens niet. Handig dat we wat contant geld bij ons hadden.  We scannen, gaan door een draaipoort en kunnen de brug op.
Ik vind dit leuk. Super leuk! De brug schommelt behoorlijk. Hoe meer mensen, hoe meer hij heen en weer gaat. Het voelt als lopen over een dek van een schip met flinke storm. Gaaf! Hans, die last van hoogtevrees heeft, doet alsof hij niet bang is en loopt recht vooruit kijkend en de reling vasthoudend naar de overkant. Als ik hem vraag om foto’s te maken vindt hij dat maar zozo.

Het pad is 120 cm breed. De bodem is gemaakt van een raster waar je zo doorheen kijkt naar beneden. We staan hoog. Zo’n honderd meter boven het meer.
Terwijl Hans doorloopt naar de andere zijde werk ik mijn hele repertoire af. Selfies maken, foto’s maken van het uitzicht en vooral kijken naar andere mensen die oprecht angstig zijn maar toch gaan.

Titan RT - Langste wandelhangbrug - Duitsland - Harz
selfie wandelvrouw

Koffie

Aan de andere kant van de brug staat een mooie koffiewagen, een foodtruck en een toilettenkar. Als we daar gebruik van willen maken blijkt dat we moeten uitchecken met ons entreekaartje. Waar heb ik die gestopt? Je komt er gewoon niet uit zonder dat kaartje. Gelukkig toch gevonden. We kunnen heerlijk zitten op de picknickbanken.

Harzdrenalin

Aan de overkant blijkt dat voor de echte deardevils het mogelijk is om een soort bungeejump vanaf de brug te maken. Ze noemen het de “GigaSwing”. Ook is er een kabel gespannen zodat je met een megazipline een zogenaamde Flying Fox kunt doen. Ook leuk. Jammer dat niemand er gebruik van maakt. Dat zou een geweldig schouwspel zijn.

Over Harzadrenalin gesproken, de Harz heeft ook de langste rodelbaan van Europa.  Meer weten? Mirre op reis schreef een blog over de Rodelbahn in Hahnenklee.

Bezoekerscentrum

Er is ook een bezoekerscentrum aan het einde van de hangbrug. Die hebben we maar even overgeslagen. Kosten 2 euro. Hans gaf er de voorkeur aan om niet via de hangbrug terug te gaan maar via de weg over de damwand. Ook goed. Er loopt een smal paadje omlaag naar de weg. Dit weggetje daalt zo stevig dat ik hier de gemiddelde bejaarde niet heel af zie komen. Ook niet handig om te proberen met je kinderwagen.

Via de damwand lopen we terug. Het is nu rond het middaguur. Bij de ingang aangekomen zien we dat het best wel druk is geworden.

itan RT - Langste wandelhangbrug - Duitsland - Harz

Wandelen

De wandelhangbrug is opgenomen in de Harzer-Hexen-Stieg. Met de aangegeven wandeling vanaf de parkeerplaats is het heel goed mogelijk om er een daguitje van te maken.

Kijk voor meer info en andere activiteiten op en rond de langste wandelhangbrug op de Duitstalige website, die Brücke TITAN RT.

Längste hängebrücke

Adres:
Titanium RT
Rappbodetalsperre aan de L96
38889 Oberharz am brocken

Openingstijden:
Elke dag van het jaar van 8.00 uur tot 22.00 uur.

flavicon wandelvrouw
⊗ Ik was in de Harz op uitnodiging van de Harz Mountain Tourist Board.