Dag 5 van de Camino Portugues

Van Viana do Castelo naar Caminha

2-12-2016

Afstand: 27.4 km
Gelopen: 46.881 stappen = ongeveer 32 km.
Het weer: blauwe hemel met hier en daar een wolkje. 18 graden. Zacht, weinig wind.

Geen ontbijt

Mijn wandelmaatje Tim was vroeg wakker en begon in te pakken. Dus ja, wat moet je? In een kwartiertje alles klaar en opgeruimd, ready to go. Naast de Albergue was een alleraardigste tentje voor koffie en ontbijt maar Tim liep liever eerst een uurtje alvorens te gaan zitten. Oké dan maar, en we gingen op weg. We hadden besloten de kustroute te nemen. Dat kwam neer op zoveel mogelijk de zee in zicht houden. Er is geen pijl die de weg wijst. We liepen rond Viana do Castelo en kwamen de boardwalk weer tegen.
Het was een afwisselende route: over de boulevard, boardwalk, onduidelijke bospaadjes, heide en duinen.

Portugese molen
Steeds de zee aan mijn linkerhand.
Camino Portugues
De ruige Portugese kust
Smalle bospaadjes.
Wandelmaatje Tim over de heide.

Strand
Op enig moment moesten we het strand op, er was geen pad meer. Ik had het steeds vermeden vanwege het mulle zand, maar het bleek prima te belopen. Alleen dan sta je ineens voor een waterstroom die je moet oversteken. Ik had geen keus dan mijn schoenen uit te trekken en op blote voeten door de stroom heen te gaan.

Wandelvrouw
Schoenen uit en er doorheen.

Fotomomentjes

Af en toe moet ik gewoon foto’s maken. Toen we de geiten en herder (met vriendinnetje) tegen kwamen was zo’n moment. Tim ging er maar bij zitten wat op zich ook weer een mooie camino-foto opleverde.

Geiten
De geitenhoeder Let niet erg op zijn geiten
Camino Portugues
Een camino plaatje.

Honger!

Inmiddels kreeg ik flink trek, het eerste cafe zou op 9.1 km zijn: dicht. De volgende 3.8 km verder: dicht. Na 1.5 km nog eentje: dicht. Dan die over 2.5 km: ook dicht. De koekjes, die ik deelde met Tim waren inmiddels op en ik was er helemaal klaar mee. Bij Ancora zag ik in de verte de boulevard met restaurants maar we moesten om de rivier heen lopen. Frustrerend
Aangekomen bij de snelweg zagen we een restaurant. Eindelijk! Binnen was het druk, vol en warm. Allerlei groepen mensen aten een traditioneel Portugees gerecht. Dat wil ik ook. Dus om twee uur had ik ontbijt met aardappelen, veel vlees en kool. Heerlijk!

Gesterkt konden we door voor de laatste 10 km. Grappig om te zien hoe Portugal in kerstsfeer raakt.

Kerststal opbouwen
Hier wordt een kerststal opgebouwd. Ik moest er erg om lachen. Tim vond het helemaal niet grappig.

Mijn wandelmaatje geneert zich af en toe dood als ik foto’s aan het nemen ben.  De kerststal vond hij heel erg maar als ik wasgoed aan het fotograferen ben (een projectje van me) weet hij helemaal niet waar hij zoeken moet.

Wasgoed
Mijn wasgoed-fotoprojectje.

We krijgen zicht op Spanje, aan de overkant van de rivier die we morgen oversteken met een veerdienst. Morgen wandel ik in Spanje.

Zicht op het stadje Caminha en Spanje aan de overkant van de rivier.

In Caminha nam ik afscheid van Tim. Hij nam weer een hotel of hostel. Ik ging naar de Albergue. Die zat op slot maar er hingen telefoonnummers. Niemand nam op….. Daar sta ik dan. Wat nu? Tot ik me herinnerde dat ik hier een tip over had gekregen. Ik pakte mijn aantekeningen en jawel: om de hoek bij de Albergue is een restaurant, daar kun je de code van de deur ophalen. Dank je wel tipgever. You saved my day.

Nu heb ik 6 stortdouches en 28 bedden voor mijzelf. Ik ga me redden vanavond.

Alberque Pelegrinos de Caminha

Slapen: ALBERGUE Pelegrinos de Caminha  ( €5,-)
Eten: In het stadje is van alles te vinden. Ik moest wel nog aardig zoeken en rondlopen om iets geschikts te vinden.  Je kunt natuurlijk ook gewoon om de hoek bij de Albergue eten.

wandelvrouw

Wil je meteen doorlezen over morgen: Klik hier

Wil je bij de eerste wandeldag vanuit Porto beginnen: Klik hier

Dit blog heb ik gemaakt op mijn telefoon. Spelfouten en rare opmaak kunnen gemakkelijk gebeuren. Stoor je er maar niet aan.