Het afgelopen weekend was ik samen met vriendin Anja in de buurt van Malaga in Spanje. Het hoofddoel was om nu eindelijk de Caminito del Rey, het niet-meer-het gevaarlijkste-wandelpad-ter-wereld, van mijn bucketlist af te strepen. We boekten een kamer bij Ferry, een oude jeugdvriend van Anja die in Andalusië een B&B is begonnen en vlogen er naar toe. Wat een verrassing dit weekend! We hebben ongeveer het hele weekend tegen elkaar lopen bevestigen hoe mooi , bijzonder, gaaf, overweldigend en super geweldig we het vonden. De B&B van Ferry en Yvette bleek een paradijsje, de Caminito del Rey een ongelofelijke ervaring en onze wandelingen door het natuurgebied El Torcal de Antequera een wonderschone belevenis. In dit blog alvast een voorproefje van wat we zagen. Er volgt binnenkort zeker meer, want het weekend was gewoon te bijzonder om niet uitgebreid met jullie te delen.

B&B Cortijo Andaluz

Vrijdagavond vertrokken we van Schiphol en laat in de avond arriveerden we bij B&B Cortijo Andaluz waar het ‘ontvangstcomité’ op ons zat te wachten. Gezellig nog even wat gedronken en toen naar bed. Wat een prachtige grote kamer met enorme badkamer kregen we. Super sfeervol ook.

De volgende ochtend werden we al vroeg wakker van het zonnetje en de vogels. Nietsvermoedend liep ik het balkon op; jee, wat is het hier mooi. We waren natuurlijk in het donker gearriveerd en hadden niets van de omgeving meegekregen. Het was bijna een schok om te realiseren op wat voor prachtige plek we terecht waren gekomen. Een geweldige sfeervolle tuin, zwembad en zitjes overal. Hier gaan we het zeker uithouden.

Caminito del Rey

Meteen zaterdag stond de Caminito del Rey op het programma. Wat een belevenis! Dit pad was tot voor kort één van de gevaarlijkste wandelroutes te wereld. Het wandelpad is tegen de wand van een steile kloofmuur aan gebouwd en zweeft 100 meter boven het riviertje El Chorro, dat door de kloof loopt. Het pad werd oorspronkelijk gebruikt door werklui om materialen naar de waterkrachtcentrales aan beide zijden van de kloof te brengen. Later werd het ontdekt door wandelaars en natuurliefhebbers. Maar het pad werd niet onderhouden en raakte behoorlijk in verval. Dat had een enorme aantrekkingskracht op thrillseekers die er toch overheen wilden. Na een aantal dodelijke ongelukken werd het pad gesloten. In 2014 werd begonnen met het opknappen van het wandelpad en in 2015 werd het weer opengesteld voor publiek. Gelukkig maar, want de route van in totaal iets meer dan zeven kilometer is heel bijzonder. Het is niet alleen de bizarre schoonheid van de kloof, maar ook de restanten van het oude pad geven een aparte dimensie aan de beleving.

El Torcal de Antequera

Voor deze zondag konden we bijna niet kiezen welke wandeling we wilden maken. Er blijkt zoveel moois te beleven in deze streek. Uiteindelijk kozen we er voor om naar het bezoekerscentrum te rijden van het natuurpark El Torcal, waar we de lange wandeling wilden maken tussen de bizarre rotsformaties. Halverwege de berg naar het bezoekerscentrum toe werden we tegengehouden omdat de parkeerplaatsen daar vol waren. We moesten lager gelegen parkeren en verder over de weg lopen. Gelukkig zag Anja dat er ook een wandelroute over de berg naar het bezoekerscentrum liep. Wat een geluk! Want vanaf het eerst moment wandelden we over een prachtig wandelpad met spectaculaire uitzichten. En naarmate we hoger kwamen werd het steeds mooier en mooier, met als ultieme toegift de uitgezochte lange wandeling door het natuurpark. Enfin, kijk zelf maar naar de foto’s

Perfect wandelweekend

Dit was zo ongeveer het perfecte wandelweekend. Vrijdag, aan het begin van de avond vertrekken en maandagavond weer thuis en het gevoel hebben minstens een week weg te zijn geweest. Zoveel beleeft, zoveel gezien, fijn verwend in de B&B en zo lekker bijgetankt. Een echte, echte aanrader. Ik ga zeker nog eens terug naar het geweldige Andalusië. Het heeft me oprecht verbaasd en mijn hart gestolen.