Een eiland in Zweden dat Öland heet, dat vind ik grappig. Net zoals onze poes, Poes heet. Maar toen ik er eenmaal voet aan wal zette, vond ik grappig niet meer het goede woord. Dit was gewoon een prachtig vakantie-eiland met mooie stranden, rotsachtige kusten, pittoreske haventjes en vooral schitterende natuur. Ik was terecht gekomen op Öland tijdens een 5-daagse reis, die ik samen maakte met wandelblogger Wanda, van het blog WandaWandelt. We waren hier om een indruk te krijgen van de wandelmogelijkheden in dit deel van Zweden en dat doe je natuurlijk vooral door zelf lekker op stap te gaan.

Wandelen op Öland

Ik zag erg uit naar de dagwandeling die we zouden gaan maken op Öland. Op het Träffpunkt Öland (het toeristen informatiepunt dat je gemakkelijk vindt direct nadat je de brug bent overgestoken) waren we al helemaal lekker gepraat. We gingen een wandeling van ruim 20 kilometer maken, waarbij twee routes werden gecombineerd: De Stora Alvarleden en de Mörbylångaleden.

Kaart Mörbylångaleden en Stora Alvarleden
Het bord aan het begin van Stora Alvarleden gebruikt om onze route in te tekenen met fotoshop.

Stora Alvarleden

Ze wilden ons namelijk twee dingen laten zien. Het eerste was de Stora Alvar: een kalkstenen plaat met daarop maar een paar cm aarde, waar natuurlijk niet zo heel veel groeit. Het is niet zomaar een plaat. Nee, deze plaat is wel 40.000 voetbalvelden groot. Het is te vinden op de zuidkant van het eiland en ligt hoger dan de rest. Het is alsof de plaat omhoog is gestuwd.

Mörbylångaleden

Het tweede dat ze ons wilden laten ervaren was wandelen langs de Mörbylångaleden. Dit is een wandelroute van 83 km lang die slingert over het zuidelijk deel van het eiland. Het startpunt ligt bij het toeristenbureau en het loopt via de westkust, steekt dan over via de Stora Alvar naar de oostkust en loopt verder naar het uiterste zuidpuntje. Die route kun je in 5 dagen wandelen en komt langs mooie cultuurhistorische plekken. Er zijn overnachtingsmogelijkheden na elke etappe. Wildkamperen kan natuurlijk ook, daar zijn zelfs voorzieningen voor.

Kaart

We gingen dus de Stora Alvarleden van 13 km helemaal doen, dan een stukje spoorzoeken om op de Mörbylångaleden te komen, die we ongeveer 7 km zouden volgen om weer bij onze B&B uit te komen. Om op het beginpunt van de Stora Alvarleden te komen werden we ’s ochtends opgehaald en afgezet door Rebecca van het Träffpunkt Öland. Daar stonden we dan, in the middle of nowhere bij een informatiebord dat aangaf dat hier de trail begon. Top!

Het begint het.

Wandelen in het grote niets.

Bij de start van de route staan we meteen al in het ‘grote niets’. We zien de weg waarover we zijn gekomen, een hek waar we door moeten en soort van pad. Het begint meteen goed. Het pad is herkenbaar omdat je kunt zien dat er overheen is gelopen en gefietst. Verder staan er hier en daar steenmannetjes om aan te geven dat dit de route is. De borden die de weg wijzen overleven het niet allemaal.

Fietsen op Öland - Stora Alvarleden
Misschien was iemand het er niet zo mee eens dat dit ook een fietsroute is.

Frösslunda

Dan komen we toch nog wat menselijke activiteit tegen. We zien een soort hutten gemaakt van kalkstenen. Even verder staat een molen en een schuur en grazen nieuwsgierige koeien achter een hek. Als ik op de kaart kijk zie ik dat het aangegeven staat als Frösslunda. Ik zie ook dat na dit, we een lang stuk met echt niets krijgen.

Frösslunda - stenen schuilhut met uitzicht
Frösslunda - koe
Frösslunda - koeien

Niets

We lopen verder. Geweldig! Helemaal niets. Het is een grote ruimte. De begroeiing is stug. Ik zie mossen, heide hier en daar, en af en toe iets struikachtigs en een verdwaalde boom. Zelfs voor schapen zal het hier een karig bestaan zijn.

Stora Alvar
Wandelen op Öland - Stora Alvarleden
Mijn wandelmaatje Wanda loopt over de Stora Alvar.

Bloemen en paddenstoelen

Het is nu niet het seizoen, maar het schijnt hier in de lente vol te staan met bloemen. Dat lijkt me een prachtig gezicht. Nu vinden we wat bijzondere paddenstoelen. De herfst komt hier sneller dan in Nederland.

paddenstoel op Stora Alvar
Zo eentje heb ik nog nooit gezien.
Wandelen op Öland - Stora Alvarleden
Als ik dan een grote steen tegenkom, dan wil ik er op staan ook.

Steenmannetjes volgen

We volgen de steenmannetjes en blijven ons vergapen aan de schrale natuur en het bijzondere gevoel dat deze lege ruimte geeft. Toch hebben mensen het bedacht om hier een muur van gestapelde stenen te bouwen. Voor ons een fijn plekje om te lunchen. We hebben broodjes en koffie mee. We hadden al zo’n idee dat hier niets te krijgen zou zijn. 😊

Even verderop zien we een steen rechtop staan. Dit kan niet anders dan een van de eeuwenoude stenen zijn die hier geplaatst zijn door de vormalige bewoners van Oland. Dit soort stenen maakt onder meer dat de zuidelijke helft van Oland op de Werelderfgoedlijst van UNESCO is geplaatst.

Muur op Stora Alvar - Oland
Achter dit muurtje, midden op de grote vlakte,  kunnen we prima lunchen.
Stora Alvar - rechtopstaande steen
Wandelen op Oland - koeien op Stora Alvar
Koeien op de Stora Alvar

Kerktoren

Ik ben geen polderloper, mij veel te voorspelbaar, dat weidse landschap. Maar dit verveelt mij niet. Dat komt waarschijnlijk omdat ik nog nooit in zo’n omgeving gelopen heb. Zo bijzonder, dit landschap. Dit wandelen op Öland is echt anders. Uiteindelijk zien we een kerktoren in de verte ten teken dat er beschaving nabij is. We lopen naar de rondweg van Öland. Daar sluit het hek achter ons. Ik maak nog 1 foto en kijk dan vooruit. Wat een verschil in landschap.

Wandelen op Öland - Stora Alvarleden
Dit laten we achter ons: De Stora Alvar.
ÖLand - dorpje Karlevi
Dit zien we voor ons.

Verbindingsstuk

We komen nu in het vruchtbare gedeelte van het eiland. Het ziet er heel anders uit. Grappig is ook dat we naar beneden lopen. De kalkstenen plaat ligt inderdaad hoger.

We besluiten een stukje naar het noorden te lopen om zo eerder op de Mörbylångaleden te komen, zodat we de Karlevisteen kunnen meepakken. De verbinding is leuk. We lopen langs een lintbebouwing van de dorpjes Karlevi en Eriksöre en zien mooie huizen en een loppis (een inboedelverkoop). De huizen zijn aan één kant van de straat in de beschutting van de verhoging gebouwd die gecreëerd is door de Stora Alvar. Bovenop staan windmolens.
We slaan af en komen in landbouwgebied. Aardappelen en hooi.

ÖLand - dorpje Karlevi
Brievenbussen in het dorpje Karlevi.
Hier kun je zien dat de huizen voor de verhoogde Stora Alvar liggen.

Rode pijlen

Dan zien de eerste rode houten pijlen van de Mörbylångaleden. Dit stuk gaat over de weg, wat ook wel even lekker is na al dat onverhard lopen.

Wandelen op Oland - Mörbylångaleden

Karlevisteen

We gaan van de weg af, het bos in. Daar, op een open plek staat de Karlevisteen. Het is een duizend jaar oude runesteen van ongeveer 130 cm lengte. Met rode runetekens is er een gedicht op geschreven en een inscriptie die zegt dat de steen daar staat voor een krijger genaamd Sibbe, zoon van Foldar. Wat ik dan wel weer heel bijzonder vind is dat de steen bestaat uit vulkanisch porfier graniet, wat niet op het eiland te vinden is. De steen moet er dus naar toe zijn gebracht. Hoe dan?

Kamperen

We lopen verder door het bos en vlak bij het water, maar zien het maar af en toe. Ergens in het bos stuiten we op een open plek waar een voorziening is gemaakt om te wildkamperen. Dit zie je vaker in Zweden. Hier bestaat de voorziening uit een grasveld met stookplaats, toilet, picknicktafel en schuilhut. Daar zou je zo je matje en slaapzak in kunnen leggen. Voor mensen die wat meer comfort willen is even verderop het Haga Park. Een grote camping vlak aan het water. Wij lopen nog even door en komen uit bij onze B&B Eco by Strandnära.

Wandelen op Oland - Mörbylångaleden
Wildkampeerplek langs de Mörbylångaleden.
Zweeds huis
Mörbylångaleden

En? Wat is mijn mening over wandelen op Öland?

Uiteindelijk hebben we 23 km gewandeld. Heerlijk! Verrassend was de knip die in de wandeling zat; eerst wandelen door het grote schrale niets om vervolgens in een bewoont, bewerkt, agrarisch, vruchtbaar en bebost gebied te komen. Een heerlijke wandeldag!

B&B StrandNära
Aangekomen bij B&B Strandnära.

Aanvullende informatie over Wandelen op Öland

• Deze wandeling kun je gemakkelijk nadoen. Bij het Träffpunkt Öland (het toeristen informatiepunt) kunnen ze je verder helpen. Zij weten alles van wandelen op Öland. Ze hebben kaartmateriaal waar naast een heleboel andere wandelingen, ook deze wandelroutes op staan. Je kunt de routes zelf verbinden.

• Bij deze wandeling moet je niet vergeten om voldoende water, lunch en je telefoon met GPS mee te nemen. Als je dan per ongeluk van het pad raakt, kun je toch de weg terug vinden.

• De Mörbylångaleden is een van de 12 signatuurwandelingen van Zweden. Je vindt ze allemaal op deze website van Svenska Turistföreningen.

• Weet je dat het woord ‘leden’ trail/wandelroute betekent in het Zweeds. De Stora Alvarleden betekent dan ook de wandelroute over de Stora Alvar. Eigenlijk is trail toch een beter woord. De Stora Alvarleden namelijk is ook geschikt als bikingtrail.

• Vind je de route van 23 km die wij deden te lang? Je kunt ook een kortere wandeling maken, waarbij je in het kort hetzelfde ervaart. Er zijn er twee beschreven in de gids ‘Wandelen in Småland’ uit de serie One Day Walks.

• Wij logeerden op Öland bij B&B Eco by StrandNära. Super! Wat een perfect gestyled B&B, waar alles tiptop verzorgd is. En het ontbijt; wow, wat een feest! Ik heb ’s avonds nog heerlijk gezwommen in de zee, die op een paar honderd meter afstand ligt.

• Een tweede tip die ik je graag meegeven wil: Ga dineren bij Restaurant Skansen in Färjestaden. Ik heb daar zo lekker gegeten! Het restaurant is gekoppeld aan Hotel Skansen, ook een mooie uitvalsbasis voor een verblijf op Öland.

Kaart Stora Alvarleden

flavicon wandelvrouw

Verantwoording: Dit blog kwam tot stand in samenwerking met Gate2Marketing en Visit Sweden. Onze reis werd gesponsord en de locale toeristenbureaus hielpen met het uitzoeken en maken van de wandelingen. Zij hebben echter geen enkele invloed op wat en hoe ik bericht over hetgeen ik heb meegemaakt. Zoals je van mij gewend bent geef ik mijn ongezouten mening en schrijf ik wat er in mijn hoofd opkomt en hoe het gebeurd is.

Dit blog bevat affiliate links. Dat betekent dat als je iets koopt of een accommodatie boekt via zo’n link, ik daar een bescheiden percentage van krijg, zonder dat het jou iets extra’s kost. Doen dus! Alvast bedankt.