Blaren, het is de grootste plaag voor menig wandelaar. Die prachtige wandelschoenen, die in de winkel toch heus lekker zaten, blijken op de eerste lange wandeling flinke blaren op te leveren. Of je kocht je leuk uitziende wandelschoenen online en moet dat bekopen met pijnlijke voeten. Maar ook dat je goed ingelopen wandelschoenen hebt, geen centje pijn, en toch, ineens, loop je blaren. Hoe kan dat nu? Een nog betere vraag is: Hoe kan je blaren voorkomen? Ik vroeg het aan Gert van de Berg. Hij is sportpodoloog en expert op het gebied van wandel- hardloop- en skischoenen. Je vindt hem via wandelschoenopmaat.nl en in zijn sportwinkel in Driebergen.

Allereerst Gert, kun je uitleggen: wat is een blaar?

“Een blaar is een holte tussen 2 huidlagen, (de opperhuid en de onderhuid) die zich vult met bloedplasma (transparant vocht, zonder rode bloedcellen ) Een blaar kan ontstaan door verbranding, kou, druk en wrijving. Tijdens het wandelen is druk of wrijving de oorzaak. Een blaar is een natuurlijke bescherming, door de vochtophoping en druktoename gaan de vrije zenuwuiteinden behoorlijk zeer doen. Hierdoor stop je vanzelf met wandelen. Het vocht polster beschermt de onderhuid.”

Waarom heeft de een er wel last van en de ander bijna niet?

“Ieder mens is anders. Iedere voet is uniek.

Er zijn mensen die heel veel transpireren; in je voet heb je veel vocht klieren, je sokken, binnenzool en de binnenkant van je schoenen worden dan snel nat. Je voet wordt week en de kans op blaren is dan erg groot.

De oplossing is dan veel wisselen. Neem altijd extra sokken mee. De beste sokken zijn anatomisch gevormd, goed vocht opnemend en transporterend en naadloos.

Heb je ook blaren tussen je tenen probeer dan een tenensok. Het merk Injinji brengt deze op de markt. Het merk Sidas heeft speciaal voor het voorkomen van teenblaren hele dunne siliconen teentubes.

Sommige voeten hebben een pasvorm probleem. Je voetvorm komt slecht overeen met de wandelschoenen die er op de markt zijn. Denk aan een heel smal hielbeen, scheef groeiende tenen of uitstekende middenvoetsbeentjes, waardoor er een wrijving- of drukblaar ontstaat.

De oplossing hiervoor is dat je probeert een goede wandelschoen speciaalzaak te vinden. Deze zal je voetvorm herkennen en er dan wandelschoenen bij zoeken die overeenkomen met jouw voetvorm.

Een andere oorzaak kan zijn dat je veel vocht vasthoudt in voeten en onderbenen,  waardoor je een groter risico hebt op blaren. Oplossing: een compressie sok doet wonderen.”

Blaren voorkomen

Dat zijn al heel wat adviezen. Mijn ervaring is dat veel blarenleed voorkomen kan worden met de juiste schoenen. Ben je het daar mee eens?

“Veel blaren ontstaan inderdaad met nieuwe schoenen. Een wandelschoen is op een bepaald leesttype gemaakt. Denk aan smal, medium, breed, hoge of lage wreef, vroeg of laat buigpunt van de schoen. Als het goed is komt je nieuwe schoen redelijk overeen met jouw voetvorm, maar nooit helemaal precies! Ben je gevoelig voor blaren gebruik dan preventief een blaar pleister, tape of smeer je risico gebied iets in met vaseline en trek je fijnste naadloze sokken aan. Overdrijf de afstand van je  eerste wandeling niet of neem nog een paar extra schoenen mee.”

Welk advies heb jij dat je eigenlijk nergens hoort?

“Het is belangrijk bij het voorkomen van blaren om rekening te houden met het lichaamsgewicht van de wandelaar. Is de zool van de schoen niet berekend op het gewicht dan zakt een hielbeen tijdens de landing van de voet teveel in de dempende zool en dan beweegt het hielbeen zich naar beneden waardoor er ook wrijving op de achillespees aanhechting ontstaat.”

Je hoort veel over wandelwol. Heb jij daar ervaring mee?

“Ik heb zelf geen ervaring met wandelwol. De pedicure met wie ik samenwerk verkoopt het. Ik ben vanochtend even bij haar langs geweest. Zij is er helemaal lyrisch over. Ik heb wat proefzakjes meegenomen en ga dat bij mijn klanten testen. Ikzelf heb eigenlijk nooit blaren, dus voor de ervaring zal ik het een keer om mijn teen wikkelen.

Ik heb zelf meegemaakt dat ik al jaren geen last gehad hebbende van blaren, toch ineens blaren liep. Ik had goed ingelopen schoenen, was goed getraind, maar liep op mijn allereerste dag op de Camino Portugese ernstige blaren op onder op mijn voetzolen. Nog nooit zoiets gehad. Heb jij er een verklaring voor?

“Door hitte (hele warme huid ), kou (slechte doorbloeding ), regen (nat), stof (schuren) kunnen ook blaren ontstaan. Misschien was 1 van deze factoren een oorzaak .

Er zijn testen geweest hoe ver een mens met goede conditie, zolen, sokken en schoenen kan lopen voordat hij/zij blaren krijgt, daar komt uit voort dat gemiddeld een mens 50km per dag zou moeten kunnen lopen zonder blaren bij gunstige weer omstandigheden op normaal terrein.”

Hoe behandel je blaren het beste? Moet je blaren doorprikken of niet?

“Een blaar geneest vanzelf. Na 3 tot 5 dagen verdwijnt het vocht. Als je er niet veel last van hebt is het beter om de blaar niet door te prikken. Als je er wel last van hebt is het beste voor het genezingsproces om hem pas na 24 uur te  prikken.

Gaat het niet anders dan moet je hem doorprikken. Ontsmet de huid van de blaar.  Prik de blaar aan 2 kanten met een steriele naald, druk hem met een gaasje uit en plak er een pleister op.

Een bloedblaar is ook een drukblaar, deze ligt dieper in de onderhuid. Het advies is om deze niet zelf door te prikken omdat kans op infectie erg groot is.”

Hoe kun jij mensen helpen die veel hinder ondervinden van blaren?

Wij starten altijd met een uitgebreide voetanalyse waarin blessures waaronder blaarvorming aan de orde komt. Door een goede analyse en daar uit voortkomend juiste schoenadvies voorkomen we al veel problemen.

Dank je Gert, voor je deskundig advies. Ik weet zeker dat je met deze uitleg en tips weer veel mensen zult helpen.

flavicon wandelvrouw

⇒ Iedereen maximaal laten genieten van wandelen, dat is mijn drijfveer én die van Gert van den Berg van Wandelschoenopmaat. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan en maken we dit soort blogs. Wandelschoenopmaat is dé plek waar een team van experts wandelaars optimaal adviseert in de keuze van de wandelschoen die bij hen past.

De juiste wandelschoen