Ik kan me het moment nog goed herinneren dat iemand van VisitOost vertelde dat ze de eerste e-camper van Nederland zouden laten rondrijden in Overijssel. Ik dacht maar één ding: “Daar wil ik mee op stap.” Ik bedacht terplekke dat ik dan een week door Overijssel zou willen rijden om daar de vijf mooiste wandelingen te lopen. “Leuk plan”, zei de dame van VisitOost. “Dat gaan we doen.” We spraken een week af in oktober en ik ging aan de slag om de vijf mooiste wandelingen van Overijssel te verzamelen. Top! Hier had ik zin in.

Het is al jaren een droom van me om met een camper door Europa te reizen en onderweg de mooiste routes te lopen en vanuit de camper te bloggen. Het lijk me geweldig om een digital nomad bestaan te leiden, maar dan wel in mijn eigen kleine huisje op wielen. Ik ben dan ook vaak te vinden op de website Goboony, waar je campers van particulieren kunt huren. Gewoon, om het eerst uit te proberen. Op deze website kan ik dan tzt ook mijn camper in de verhuur zetten. Maar anyway, nu kreeg ik deze kans om een elektrische camper uit te proberen. Die kans pakte ik natuurlijk met beide handen aan.

Vijf mooiste wandelingen

Maar hoe kom ik aan de vijf mooiste wandelingen? Het lag voor de hand om een enquête uit te schrijven. Om aan een shortlist te komen vroeg ik op Facebook naar de mooiste wandelroutes. Dat werden uiteindelijk 12 kandidaat-wandelingen. Ik zette een enquête uit: Help mij de 5 mooiste wandelingen van Overijssel kiezen. Er werd vlijtig gestemd. De uitslag hield ik geheim. Die zou in oktober duidelijk worden.

Oktober

Alles lag gereed en was uitgestippeld. Ik had mijn vijf mooiste wandelingen, de e-camper was klaar en voor mij gereserveerd, er waren vijf toffe campings besproken, man had vrij genomen van zijn werk en ik stond te trappelen om te gaan. Alleen het weer zat niet mee. Het was koud en er werd een weeklang regen voorspeld. Nee hé, niet nu!
We besloten om het af te blazen. Het weer was bar en boos. Van een week lang wandelen in de kou en regen wordt niemand heel erg blij en de camper zou te klein zijn om met slecht weer prettig in te huizen. Wel balen, ik had me er zo op verheugd.

Mei

Toen moesten we zoeken naar een nieuwe datum. Het was me inmiddels wel duidelijk geworden dat de e-camper van VisitOost niet al te groot was en dat mooi weer zo’n beetje essentieel zou zijn om een goede week te hebben. We besloten een week in mei af te spreken. Dan zou het toch wel lekker weer zijn? De gekozen week was populair. Ik kreeg nog twee andere persreizen aangeboden, maar ik had mijn zinnen hier op gezet. Tof toch, op stap met een e-camper.

Dag 1

Op stap met de e-camper van VisitOost

Eindelijk was het zo ver. Ik pakte mijn tas in, printte de vijf wandelingen uit en verzamelde wat kampeer essentials als afwasbakje, theedoek, koffie, thee, percolator, wijn en afwasmiddel bij elkaar. Ik pakte ook nog 3 jassen mee (warme jas, wandeljas en regenjas) en daar gingen we. Het was maandagochtend en we reden naar Ommen om daar de e-camper op te halen bij camping Het Varsenerveld.

Toen we het erf opdraaiden zagen we hem al staan. O, wat is hij leuk! O, wat is hij klein! Hendrik-Jan kwam al aangelopen en liet ons de binnenkant van de camper zien. Er waren twee voorstoelen voor als je rijdt. Die konden niet draaien, dachten we. Later zagen we op de foto’s dat de bijrijder stoel wel kan draaien, maar toen waren we al lang weer thuis. Achter de voorstoelen stond een klein tafeltje, daarachter een bank en daarnaast een smal keukentje, met wat bergruimte en een wasbakje met kraan. Het tafeltje kan verwijderd worden en de bank uitgetrokken zodat je een bed hebt. Via de achterdeuren kom je bij bergruimte. Daarin lag een kluwen aan snoeren. Natuurlijk, het is een elektrische camper.

De e-camper ophalen bij camping Het Varsenerveld

We worden getrakteerd door Gezina en Hendirk-Jan op een kopje koffie, nemen nog wat wetenswaardigheden door over de camper, zoals verzekeringen en inboedel en vertrekken dan. Jammer eigenlijk, want Boerderijcamping Het Varsenerveld zou een hele leuke camping zijn om te blijven.

e-camper
Eieren van Het Varsenerveld

Camping de Lemeler Esch

We hebben een missie: vandaag lopen we de eerste van de 5 mooiste wandelingen van Overijssel. Deze eerste wandeling gaat ons ons over de Lemeler- en Archemerberg leiden. We hebben een wandelroute van Truus Wijnen bij ons. Laat de route nou gewoon beginnen op de parkeerplaats voor camping de Lemeler Esch, en laat dat nou ook de camping zijn waar we vannacht een plekje hebben. We worden daar super leuk ontvangen. Ze wisten van onze komst af en de e-camper wordt bewonderd. Helemaal leuk is het Boscafé op de camping. Wat een fijn plekje om wat te drinken en te eten voordat we aan de wandeling beginnen.
We vinden voor de camper een mooi plekje aan de bosrand. Deze 5-sterren natuurcamping ligt midden in een natuurgebied. Op de camping beginnen verschillende wandelroutes die met gekleurde markeringen worden aangegeven. Wij volgen onze eigen meegenomen beschrijving, zodat we een 14 km lange, door vele mensen getipte wandeling voor de boeg hebben.

Wandelroute Lemeler- en Achemerberg

De wandeling is inderdaad geweldig mooi. Kijk hier voor een uitgebreid verslag. Ik vond vooral het eerste stuk over de heide (stel je toch voor dat die in bloei staat, dat moet magnifiek zijn) en de uitzichten vanaf de bergen indrukwekkend. Als dit het niveau van de wandelingen gaat worden deze week, dan gaan we een topweek beleven.

Uithangbord De Lemeler Esch
Het boscafé
Wandelen op de Lemelerberg
fotograferen

Lemelen

Terug bij de camper is het al best laat geworden. Het Boscafé is dicht. We kijken of we zelf een kopje koffie kunnen zetten. Daarvoor moeten we eerst het waterreservoir vullen, we sluiten alle stekkers aan en dan doet het kraantje het! Er zit een schattig uitvouwbaar fluitketeltje in het keukenkastje en er staat ook een voorraadje met oploskoffie. We zitten knus naast elkaar in het campertje op de achterbank. Het is echt te koud om buiten te zitten. Hier kunnen we natuurlijk niet de hele avond blijven. Als we wat rondgoogelen blijkt dat in Lemelen in ieder geval één café open is waar we ook iets kunnen eten. We besluiten om die paar kilometer te gaan lopen en de camper te laten staan. Zo zien we ook nog iets van het dorp.
Teruggekomen bij camper begint het avondritueel. Bank opklappen, bed in orde maken, ramen afplakken, spullen sorteren, naar de douche en zorgen dat alles een handig plekje krijgt. Het is nog een beetje onwennig allemaal. Die routine zal de komende week wel komen.
Hans is moe. Dit gaat liggen en slaapt. Ik probeer mijn draai te vinden in dit 1.20 m smalle bed. Dat blijkt nog best lastig.

Dag 2:

Rise and shine

Tegen de ochtend lig ik heerlijk warm onder mijn dekbed en heb ik eindelijk de slaap goed te pakken. De wekker gaat. Ja, serieus. Ik heb een wekker gezet. We hebben namelijk afgesproken dat er om half negen een ontbijt voor ons klaar staat in het Boscafé. Aanlokkelijk, maar ik vind het moeilijk om onder de dekens uit te komen. Ik moet namelijk uit de camper stappen om mijn spullen te pakken om naar het douchegebouw te gaan. Die overgang is best groot, van dekbed naar buitenlucht.

Ontbijen bij de Lemeler Esch

Het weer is niet top. Net zoals gisteren is het zwaar bewolk en miezert het af en toe een beetje. De temperatuur komt niet boven de 10 graden uit. Jammer.
Maar na de moedproef van het uit bed komen, zitten we heerlijk te ontbijten. We ruimen de camper op, zetten de losse spullen vast en als we gereed zijn om weg te rijden van de Lemeler Esch, brengt Hans de tokens lopend naar de receptie en zal ik de camper alvast richting de slagboom rijden. Ik druk op de startknop; alle lichten op het dashboard gaan branden. Ik zet hem in stand D en geef gas. Niets. Nog een keer proberen. Niets. Nog een keer het hele ritueel. Niets. De camper beweegt niet.
Uiteindelijk komt Hans terug lopen om te kijken waar ik blijf. Ik ben verwoed bezig om de camper aan de gang te krijgen. Hij gaat naast me zitten en neemt de hele startprocedure met me door. Niets doet die camper. Oké, we wisselen van plaats. Hans drukt op de startknop, zet hem in stand D en geeft gas en we rijden. Hoe dan?

NS wandeling Holterberg

We rijden naar het station in Nijverdal. Want daar begint de NS wandeling Holterberg, die we vandaag gaan doen. Hans en ik hebben hier vaker gewandeld. Het blijft een prachtig gebied en een prachtige wandeling. De foto’s en het verslag kun je hier zien.

Auto opladen bij Station Nijverdal

Station Nijverdal

Wandelen over de Holterberg
Zangfietspad

Dan lopen we het laatste stukje naar station Holten. We zijn net op tijd voor de trein die ons, met overstap, terug brengt naar Nijverdal. Daar ga ik weer achter het stuur van camper zitten. Druk op de startknop, de lichten op het dashboard gaan branden, ik zet de auto in de D- stand, geef gas. Niets.
Dit kan toch niet waar zijn. Alles weer uit. Hans achter het stuur. Hij drukt op de startknop, lichten gaan branden, hij zet de auto in de D stand en rijdt weg…… Deze camper houdt niet van mij.

Camping de Holterberg

We rijden terug naar Holten. Dat is op zich wel een beetje gek, want daar waren we net uitgekomen met onze wandeling. We arriveren bij camping de Holterberg. Daar maken we kennis met eigenaresse Bianca, die verschrikkelijk moet lachen om onze e-camper en ons tegelijkertijd ook wel een beetje zielig vindt. Zó klein. En het is buiten zó koud. Spontaan biedt ze ons aan om vannacht in een luxe trekkershut te overnachten. Ja natuurlijk, wow, daar zeg je geen nee tegen.
We laden de camper op aan een stekker bij onze trekkershut en we laden zelf op bij de warme kachel in onze trekkershut. Heerlijk! Dank je wel Bianca.

Luxe trekkershut bij Camping Holterberg

Canadese begraafplaats

’s Avonds wandelen we een kleine anderhalve kilometer naar restaurant ’t Losse Hoes. Maar eerst gaan we op bezoek bij de Canadese begraafplaats die op de route ligt. Het is net dodenherdenking geweest. De begraafplaats ligt vol met bloemen. Indrukwekkend.

Dag 3

Ontbijtmand

Klop, klop. Een overvolle ontbijtmand wordt afgeleverd bij ons huisje. Ik heb heerlijk geslapen en geniet van dit begin van de dag. We hebben eigenlijk nog helemaal geen tijd gehad om deze camping goed te bekijken. Het ziet er uit als een geweldige camping voor gezinnen met kinderen. Vooral het zwembad en de enorme overdekte speelplaats vallen op. De camping ligt op een prachtige plek, zo dicht bij de natuur, maar ook dicht bij het stadje Holten en allerlei horecavoorzieningen.

Wij gaan er weer vandoor. Omdat het me niet lekker zit dat ik de camper niet aan het rijden kreeg en Hans me fors heeft uitgelachen, heb ik alle gebruiksaanwijzingen die ik kon vinden over de camper doorgenomen en denk ik dat ik weet wat ik fout doe. Ik trap nu de rem in, druk op de startknop, alle lichten op het dashboard gaan branden, ik zet hem in stand D en geef gas, en rij weg. Dat was het dus: ik moet de rem intrappen.

Ootmarsum

We gaan op weg naar Mander, om daar over de Manderheide te wandelen. Onderweg zie ik borden Ootmarsum staan. Vaag herinner ik me dat ik eens gehoord of gelezen heb dat het daar zo leuk is. Daarom stoppen we even bij de watertoren, waar we informatieborden zien. Er staat ook een groot kunstwerk. Prachtig! Het kunstwerk laat zien hoe de streek zich ontwikkeld heeft door de eeuwen heen.

Achter de watertoren ligt de top van de Kuiperberg. Deze 71 meter hoge berg maakt deel uit van een stuwwal die gevormd is door omhoog geschoven aardmateriaal door een optrekkende ijstong in de laatste ijstijd. Bovenop de Kuiperberg staat ook een mooi kunstwerk met een gedicht van Willem Wilmink. We zien dat er een leuk pad naar beneden loopt, richting Ootmarsum. We besluiten om in het stadje zelf te gaan kijken.

ootmarsum - Willem Wilmink

Daar hebben we geen spijt van. Wat een verrassend leuk stadje. Mooie authentieke panden, sfeervolle straatjes, interessante winkels maar wat vooral opvalt is de hoge dichtheid aan kunstwerken op straat. Vooral de serie met de spelende kinderen vind ik erg leuk.

Het gehalte aan galerieën is erg hoog. We staan voor het kunstmuseum van Ton Schulten en bedenken dat we hier snel eens terug moeten komen. Ons wacht nu de wandeling over de Manderheide.

Route Manderheide

De route die uitgekozen is, komt van het Landschap Overijssel. Hij begint bij het bezoekerscentrum IJs en Es in Mander en is 8 km lang. Er is geen routebeschrijving. Wel een kaartje en een tekst die 11 onderwerpen die we onderweg tegenkomen behandelt. Meer over de wandeling vind je hier.

Wandelen over de Manderheide

Hoeve Springendal

Door ons uitstapje naar Ootmarsum is het ondanks de korte wandeling van vandaag toch al weer laat geworden. We rijden snel naar Hoeve Springendal. Wow, wat is dit een bijzonder plekje. We worden ontvangen door eigenaar Walter in het sfeervolle receptiegebouw, waar we neerploffen in de chesterfield bank bij het haardvuur. Even doorwarmen.
Walter vertelt met heel veel liefde over de Hoeve, die al eeuwen in het bezit is van zijn familie. Het boerenbedrijf is in de laatste decennia omgeturnd in een recreatief bedrijf waar de focus ligt op het terugbrengen van de oorspronkelijke natuur. Als we buiten rondlopen voel en zie je het ‘oude’ land. We krijgen een plekje voor onze camper in het beekdal aan de bron. Varkens scharrelen rond op nog geen 10 meter van ons vandaan en moeder kip komt voorbij lopen met haar kuikens.

De e-camper op Hoeve Springendal
Varkens op Hoeve Springendal

Twee keer per week kookt de moeder van Walter voor gasten. Er worden dan lange tafels gedekt in het receptiegebouw. Wat had ik dat graag meegemaakt. Helaas zijn we net op de verkeerde dag aangekomen en moeten we elders iets te eten opscharrelen. We hebben in Ootmarsum een echt ouderwets Chinees restaurant gezien. Daar houden we van, dus rijden we met de camper terug naar Ootmarsum. Dan is het echt heel fijn dat de camper zo klein is. Je gaat niet met je hele huis uit eten. Deze camper kun je overal gemakkelijk parkeren.

Een klein negatief advies: Ga niet naar de Chinees De Lange Muur in Ootmarsum. Ik heb in jaren niet zo slecht gegeten in een restaurant.
Snel terug naar Hoeve Springendal. Ze hebben daar een gezellige gemeenschappelijke ruimte met groot tv-scherm waar we de 2e halve finale van Ajax in de Champions Leaque kunnen zien samen met een aantal andere gasten. De avond begon perfect: een heerlijk streekbiertje uit de koelkast en 2 doelpunten voor Ajax. We weten ook hoe het afliep. We lagen vroeg in bed.

Dag 4

De e-camper uitpakken

De volgende dag ziet alles er weer stuk vrolijker uit. Zeker als je wakker wordt in zo’n mooie omgeving en helemaal als voor het eerst deze week de zon schijnt. Het inspireert ons om de camper eens helemaal uit te pakken en het scherm te bevestigen. We willen in ieder geval 1 keer het gevoel krijgen hoe mooi het zou zijn als het lekker weer is. Stel je toch voor dat je na een wandeling lekker je stoeltje buiten zou kunnen zetten, het tafeltje uitklappen, de glazen vullen en een boek zou kunnen lezen.

De e-camper op Hoeve Springendal

Als we zo bezig zijn met de camper en wat foto’s maken, komt Walter ons cappuccino’s brengen. Tof! Zie ons eens zitten onder de luifel. Hier op Hoeve Springendal willen we wel blijven en even een dagje rust nemen. Toch lonkt het om een wandelingetje te maken door het Springendal om het meertje heen. Dat doen we dan ook. Prachtig is het hier.

Trage Tocht Oud Avereest

Daarna ruimen we de camper weer in en vertrekken naar het Reestdal. Daar wandelen we de Trage Tocht Oud Avereest. Ik ben helemaal opgetogen als ik mijn eerste ooievaar van het jaar zie. Later zien we er nog een paar overvliegen en spotten we een ooievaar in een weiland. Wil je meer lezen over deze wandeling door het Reestdal, Takkenhoogte en Meeuwenveen? Kijk dan hier.

Wandelen in het Reestdal

Camping Si-Es-An

In de laatste kilometer van de wandeling lopen we voorbij camping Si-Es-An. Dat is de camping waar we deze nacht zullen verblijven. We zijn er nog geen tweehonderd meter voorbij of de regen barst los. Het komt met bakken uit de hemel. Dan ben ik blij dat ik voor nood twee lichtgewicht paraplu’s in mijn rugzak heb gestoken. Het behoedt ons voor helemaal zeiknat worden. We lopen de laatste kilometer naar de camper die geparkeerd staat bij het (gesloten) bezoekerscentrum De Wheem.
We rijden naar camping Si-Es-An. Daar worden we ontvangen met koffie in Brasserie De Boerderij. Super gezellig om kennis te maken met Willeke en Jarno, eigenaars van deze camping. Het is zo gezellig dat we meteen blijven zitten en een biertje doen.
Hans zet de camper op een goede plek, maakt hem voor de nacht in orde en schuift weer aan bij de Brasserie. Wij gaan nergens meer heen. Hier zitten we goed. De asperges met zalm waren overheerlijk en de witte wijn uit het Reestdal écht lekker.

Camping Si-Es_An - Bistro de Boerderij

Dag 5

Heerlijk geslapen

Dat sliep wel lekker op een goede maaltijd, en de drank natuurlijk. Slapen in de camper begint sowieso te wennen. We hebben nu door waar we het beste onze spullen kunnen leggen, wanneer we de camper klaar moeten maken voor de nacht en hoe en wanneer we het beste kunnen douchen. Het is toch een beetje een dingetje dat we niets buiten kunnen laten liggen, want hoe doe je dat bijvoorbeeld met je natte handdoeken? Bijzonder is ook dat de auto de hele nacht opgeladen moet worden. Ten teken dat de accu’s gevuld worden knippert er een groot blauw licht in de camper. Daar had ik de eerste nacht niet van terug. Daarna snapte ik dat je gewoon een jas over het licht moet leggen als je gaat slapen.

De dag start met een uitgebreid ontbijt in de Brasserie. Heerlijk dat we niet hoeven te ontbijten in de camper. Dit is trouwens een aanrader voor iedereen die de camper gaat gebruiken: bijna alle campings serveren een ontbijtje als je er om vraagt.

De Groene Wissel Giethoorn

We moeten al weer afscheid nemen en gaan op weg naar Giethoorn. Dit is de wandeling waar ik het meest benieuwd naar ben. Na 4 prachtige stille natuurwandelingen waar we bijna geen mensen zijn tegengekomen, gaan we ons nu in het toeristische hart van Overijssel storten en ons tussen de Chinezen en Japanners doorworstelen? Ik ben heel erg benieuwd. Ik ben nog nooit in Giethoorn geweest. Het leuke van de wandeling De Groene Wissel Giethoorn is dat we niet alleen door het drukke middendeel van Giethoorn zullen gaan, maar ook kennis maken met het rustige zuidelijke en noordelijke deel van Giethoorn. De 19 km Groene Wissel gaat ook door het natuurgebied De Wieden. Kijk hier voor het blog over deze wandeling.

Wandelen in Giethoorn

Recreatiecentrum de Kluft

Als we klaar zijn met de wandeling moeten we nog een stukje rijden om bij Recreatiecentrum de Kluft in Ossenzijl uit te komen. Al weer zo’n prachtige camping. Deze ligt midden in de Weerribben. De caravans en trekkershutten staan op landtongen en grenzen allemaal aan het water. Wij krijgen ook een plekje aan het water en ik kan niet wachten om de stoelen uit te klappen, die in de luwte van de camper te zetten en eindelijk die fles wijn open te trekken die we al dagen horen rammelen in de wasbak. Zo hoort het te zijn: zitten in het zonnetje na een mooie wandeltocht. Wat fijn dat we nog even kunnen proeven hoe dat voelt.

Recreatiecentrum De Kluft in Ossenzijl

Gelukkig staat er op het recreatiecentrum een prachtig restaurant. Op loopafstand kunnen we heerlijk eten.

Dag 6

Dit is de laatste dag van onze camper/wandelweek in Overijssel. Het is een soort toetje. Vandaag gaan we op ons gemakje naar Zwolle, hebben daar om elf uur een afspraak met een stadsgids om een stadwandeling te maken. Dan brengen we de camper terug en rijden we naar huis.
Dus eerst maar eens uitgebreid ontbijten in het restaurant bij Recreatiecentrum de Kluft. Uit het raam zien we fluisterbootjes liggen die je kunt huren. Zoals vaker deze week zeggen we tegen elkaar dat we hier nog een keer terug moeten komen. Het is een heerlijke camping, varen met zo’n bootje door het natuurgebied de Weerribben moet geweldig zijn en ik weet ook dat je hier prachtig kunt wandelen.

Accu’s leeg

We koppelen alle stekkers los van de camper, maar als we willen wegrijden zien we dat de accu’s niet volgeladen zijn. We hebben per ongeluk een stopcontact gebruikt waar geen stroom op zat. Wat stom dat we dat niet gecontroleerd hebben. Balen! Onze bestemming ligt 65 km verderop. Het dashboard zegt dat we stroom hebben voor 66 km. Wat zullen we doen? We hangen de camper nog even aan het stroom en gaan zitten afwachten. Uiteindelijk moeten we toch gaan rijden, anders komen we te laat voor onze afspraak.
Het bijladen heeft amper zin gehad en als we ongeveer 5 kilometer gereden hebben zegt de meter dat we nog stroom voor 41 km hebben. Dat gaan we dus niet halen. Ik zoek via een app naar een laadpunt op de route en vind er een op een bedrijventerrein in Meppel. We stoppen daar, leggen de auto aan de paal en bellen met Trudie onze stadsgids. Gelukkig vindt zij het geen bezwaar om een uur later te beginnen. Wij gaan koffie drinken bij de Mac.

e-camper opladen

Een uur later is er nog maar 20 km bijgeladen. Wat gaat dat langzaam. Ik dacht dat die palen allemaal snelladers waren. Wat weet ik ook weinig van dit elektrisch rijden. Ik vind het wel fantastisch om zo schoon te kunnen rijden, maar dit is toch even een minpuntje.

Stadswandeling Zwolle

We kunnen Zwolle net halen en leggen daar de camper weer aan een paal midden in het centrum. Wel fijn dat je op de app kunt zien dat er een parkeerplekje voor je vrij is. Precies om 12 uur komen we aanrennen bij het Zwolse balletjeshuis. Daar beginnen alle stadswandelingen, dus de onze ook.

zwolse Balletjeshuis
Zwolse Balletjeshuis
Stadswandeling Zwolle

Ik had geen idee dat Zwolle zo’n leuke stad is. En ja hoor: weer zeggen we tegen elkaar dat we hier snel een keer terug moeten komen. Zo veel te zien en te beleven hier. We balen er van dat we niet langer kunnen blijven. Onze parkeertijd is op en moeten daarom wel. We besluiten onderweg naar Ommen iets te eten langs de weg. Tijdens onze stadwandeling waren we langs de leukste terrasjes gelopen en hadden zulke mooie plates met eten gezien en wij kiezen nu een bedroevend slecht restaurantje uit. Het is maar goed dat ik de naam verdrongen heb, want anders zou hier een hele slechte recensie volgen van magnetron opgewarmde soep waar nog koude stukjes groente in dreven.

Boerderijcamping Het Varsenerveld

Des te leuker is het om weer aan te komen bij Hendrik Jan en Gezina bij camping Het Varsenerveld. Daar zijn de koeien, die gekalverd hadden, vandaag voor het eerst de wei in gegaan en gingen we op bezoek bij de hoogzwangere geiten en de geiten met kleintjes die buiten in het zonnetje liepen. Al weer zo’n mooi plekje in Overijssel. Wat ook opvalt is dat het overal zo gezellig is. Iedereen heeft tijd en wil graag vertellen en laten zien. Een heerlijk sfeertje hangt er in Overijssel.

Boerderijcamping Varsenerveld
Afscheid nemen van de e-camper

Na de rondgang langs de dieren en de koffie met cake nemen we afscheid en rijden Hans en ik terug naar huis. Dit was een week waar ik nog vaak aan terug zal denken.

En hoe beviel de e-camper?

Dat is de vraag ik het meest moet beantwoorden. Mijn antwoord is steeds hetzelfde: “Het was een hele belevenis en een mooie eerste kennismaking met het camperleven. De e-camper is klein. Dat heeft als voordeel dat je er overal mee kunt rijden, je overal kunt parkeren en dus de camper kunt gebruiken als een normale auto. Het nadeel is dat hij te klein is om met minder mooi weer lang in te bivakkeren. Als het zonnetje had geschenen en het iets warmer was geweest hadden we lekker buiten kunnen zitten en was de campertrip nog veel leuker geweest.

Er was binnen in de camper geen plek voor mij om met mijn laptop goed te kunnen werken en blogs te schrijven. Voor mijn droomreis is deze camper dus veel te klein. Maar voor zo’n week rondtrekken is het echt leuk.

De luifel is prachtig en geeft heel veel extra levensruimte. Maar nogmaals; het was nu echt te koud om buiten te zitten.
Het keukentje is bij wijze van spreken alleen geschikt om water in te koken. Toch is dat niet onbelangrijk, voor een lekker kopje koffie. Wij gingen elke dag uit eten. Dat kun je natuurlijk niet volhouden. Je zou een extra brandertje of skottelbraai moeten meenemen om onderweg zelf te koken.
Verder hoef je niets mee te nemen. De camper is aardig compleet. Ik had mijn afwasbak, theedoek, afwasmiddel en andere spullen beter thuis kunnen laten. Het was allemaal aanwezig.

Het bed is klein. Slechts 1.20 breed en (ik heb het niet opgemeten) maximaal 1.90 lang. Het matras is prima. Je kunt er goed in slapen.

Duurzaam op vakantie

Het leuke van de camper is dat het de eerste e-camper van Nederland is. Het geeft mij een goed gevoel om elektrisch te rijden. Dat besef ik vooral als ik al die mooie natuurgebieden in Overijssel bezoek. Het bereik van de accu’s is niet zo groot. Zo’n 120 km. Dat is natuurlijk helemaal geen probleem als je goed plant waar je naar toe gaat rijden en als je ’s nachts de auto aan werkend stopcontact legt…….

Wij hebben een geweldige week gehad in Overijssel en kunnen het iedereen aanbevelen. De camper geeft je zo’n gevoel van vrijheid en wij zijn nog lang niet uitgewandeld en uitgekeken in Overijssel. Ik hoop dat dit blog je genoeg inspiratie geeft om het zelf te komen bekijken.
Het is heerlijk om met deze camper je op te laden in Overijssel.

flavicon wandelvrouw

◊ Dit blog kwam tot stand in samenwerking met VisitOost.